Dakarský deník - den po dni s posádkou Tomáš Vrátný ...

Vrátný vylepšil své dakarské maximum, do cíle Rallye Dakar 2015 dojely všechny tři posádky týmu Bonver Dakar Project
Nápor Vrátného tatry kůly v plotě nevydržely, šéf týmu Bonver Dakar Project navíc zažil malou dakarskou zoo
Vrátný obětoval možné umístění v elitní desítce a raději pomáhal, Ardavičus naboural do stromu
Vrátný si zazávodil jako na Mont Blancu a upevnil si průběžné čtrnácté místo
Vrátný neviděl na cestu a dojel dvacátý, Ardavičus udržel umístění v elitní desítce
Odpočinkový den na Rallye Dakar 2015? Plné ruce práce, kazašská večeře a diskuze s Čaginem
Foto novinářských vozů Ford Ranger od společnosti AUTO IN s.r.o.
Ardavičus skoro nespal, potom vybojoval umístění v elitní desítce. Vrátný měnil dvě kola a převrátil svou tatru na bok
Prasklé potrubí zhatilo Ardavičusovo snažení o umístění v elitní pětce, Vrátný mu pomáhal a nabral ztrátu
Vrátný ukroutil volant a dojel třináctý, v elitní desítce jej nahradil devátý Ardavičus
Vrátný pomáhal Kolomému, přesto dojel osmý a opět vylepšil své dakarské maximum
Tým Bonver Dakar Project si ve třetí etapě polepšil. Vrátný byl třináctý, Ardavičus devatenáctý a Szustkowski šestadvacátý
Ardavičus převrátil svou tatru na bok, Vrátný mu pomáhal a ve zrádné druhé etapě zbytečně neriskoval
Ardavičus odjel úvod Rallye Dakar 2015 bez dobíjení baterií a je třináctý, Vrátného brzdilo nefunkční chlazení
Tři Tatry týmu Bonver Dakar Project zahájily Rallye Dakar 2015. Vrátný a jeho posádka netradičně v opičích maskách
Přejímky úspěšně absolvovány, tým Bonver Dakar Project už jen čeká na slavnostní zahájení a start Rallye Dakar 2015

Text: Vojtěch Svoboda, Bonver Dakar Project
Foto: Martin Straka, Bonver Dakar Project

Vrátný vylepšil své dakarské maximum, do cíle Rallye Dakar 2015 dojely všechny tři posádky týmu Bonver Dakar Project

17/01/2015 – Buenos Aires
Čtvrtý start na Rallye Dakar, čtvrtý úspěšný dojezd do cíle. Šéf týmu Bonver Dakar Project Tomáš Vrátný svým výkonem opět potvrdil úctyhodnou bilanci a navíc vylepšil své nejlepší umístění na nejnáročnější rallye světa, když obsadil slibné čtrnácté místo. Do cíle slavné dakarské rallye dojely i zbývající dvě mezinárodní posádky největšího a nejpočetnějšího českého týmu.
Nejúspěšnějším pilotem týmu Bonver Dakar Project byl právě Tomáš Vrátný a jeho konečné čtrnácté místo, které pro Vrátného znamenalo vylepšení doposud nejlepšího umístění. Tím bylo loňské sedmnácté místo. Tomáš Vrátný si navíc vylepšil i své etapové maximum. Ve čtvrté etapě byl devátý a v páté etapě dokonce osmý. Celkovou čtrnáctou příčku obsadil se ztrátou 9 hodin, 55 minut a 54 vteřin na prvního Ajrata Mardějeva jedoucího s kamionem Kamaz.
„Neskrýval jsem své ambice a doufal jsem v umístění v elitní desítce. To se nám nepovedlo, nicméně pro mě je to motivace do dalšího závodění. Chceme do desítky a možná trochu sebevědomě budu tvrdit, že se zázemím a technikou, kterou máme k dispozici, tam patříme, takže do ní prostě musíme. Uděláme pro to maximum, “ konstatoval Tomáš Vrátný. Zato jeho polský týmový kolega Robert Jan Szustkowski svůj cíl splnil, když s navigátorem Jaroslawem Kazberukem a palubním mechanikem Filipem Škrobánkem dokončil Rallye Dakar 2015 na konečném devatenáctém místě s celkovou ztrátou 12 hodin, 42 minut a 5 vteřin. Až dvaadvacátý byl kazašský pilot Artur Ardavičus. S navigátorem Alexejem Nikiževem a palubním mechanikem Danielem Kozlovským měl plnit roli týmové jedničky, ale po technických problémech v sedmé etapě, ve které na jeho tatře prasklo potrubí od turbodmychadla, dojel do cíle s celkovou ztrátou 17 hodin, 44 minut a 5 vteřin.
„To, co se nám nepodařilo dosáhnout ve sportovním výsledku, se nám absolutně podařilo dosáhnout v rámci týmu. Ať už v rámci logistiky, zázemí či technického vybavení, podpory nebo nálady, si troufám říct, že jsme tento Dakar vyhráli, “ nechal se slyšet Tomáš Vrátný. Samotný týmový šéf mohl mít dobrý pocit i z toho, že několikrát pomáhal svým stájovým kolegům i dalším soupeřům a svým příkladným chováním na závodní trati ukázal jednu z podstat Rallye Dakar. Po pomoci Arturu Ardavičusovi ve druhém měřeném úseku, Pascalu de Baarovi z týmu Mammoet Rallysport ve třetí rychlostní zkoušce a převrácenému Martinu Kolomému v náročné páté etapě, si připsal další pomoc jinému dakarskému účastníkovi i v jedenácté etapě, ve které vytahoval zapadlé auto francouzské posádky.
Ani Vrátnému se však nevyhnuly technické problémy a jezdecké chyby. V úvodu čtvrtého měřeného úseku zamáčkl startér a nemohl nastartovat. O dvě rychlostní zkoušky později ukroutil volant. Nejtěžší moment přišel v osmé etapě, ve které měnil dvě kola a převrátil svou tatru na bok. „To byl ten nejhorší moment. Bylo to ve fázi, kdy jsem konečně zrychlil a na písku jsem se cítil dobře, ale to mě posunulo zpátky. Naštěstí jsme z toho vyvázli bez zranění a pokračovali jsme dál, “ popsal Tomáš Vrátný svůj nejhorší okamžik Rallye Dakar 2015. Naopak nejlepší okamžik byl start a cíl samotné dakarské rallye. „Byla to taková jemná satisfakce a vynikající pocit, vidět po roce úsilí a snažení pět aut na startu. Ještě lepší pocit bylo to, když všech pět aut dojelo do cíle. Pět aut na startu a pět aut v cíli, to byly nezapomenutelné okamžiky, které si odnáším jako ty nejlepší.“
Pro Vrátného byla Rallye Dakar 2015 čtvrtým dakarským ročníkem, z toho třetím v pozici šéfa týmu Bonver Dakar Project. „Spousta lidí jenom kroutila hlavou a nechápala, jak velký posun jsme udělali. A to jsem je ještě upozorňoval, že ten hlavní a nejdůležitější rok máme teprve před sebou. Jsem rád, že ze strany zahraničních jezdců a týmů je Bonver Dakar Project vnímaný velice pozitivně a sám jsem zvědavý, kam až můžeme tým posunout.“
„Máme stoprocentní úspěšnost. Všechny kamiony, ať už naše tatry nebo renaulty týmu Mammoet Rallysport, úspěšně dorazily do cíle, což je úžasná věc, “ uznal Tomáš Vrátný ohledně unikátní mezinárodní trojkoalice mezi českým týmem Bonver Dakar Project, holandským týmem Mammoet Rallysport a další českou stájí MKR Technology dodávající oběma týmům speciální závodní agregáty. „Motory od MKR Technology nám fungovaly výborně. Spolupráci s Mariem Kressem si velice pochvalujeme a budeme v ní pokračovat. Věříme, že nám brzy přinese tížené ovoce, “ pokračoval.
Přestože Rallye Dakar 2015 právě skončila, tým Bonver Dakar Project už se začíná připravovat na příští ročník nejnáročnější rallye světa. „Musíme zapracovat na všem. Na jednu stranu to zní hrozně, ale na druhou stranu je to obrovský příslib do budoucna. Vidíme rezervy ve všech oblastech a chceme se tomu začít intenzivně věnovat. Jedině tak, že využijeme potenciál všech rezerv, které ještě máme, se posuneme výsledkovou listinou.“
„Rád bych poděkoval všem našim partnerům a sponzorům, bez jejichž podpory bychom to nedokázali, a fanouškům, kteří nám drželi palce a hnali nás kupředu, “ dodal Tomáš Vrátný.

Fotogalerie z poslední etapy
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4, foto 5, foto 6

Nápor Vrátného tatry kůly v plotě nevydržely, šéf týmu Bonver Dakar Project navíc zažil malou dakarskou zoo 

16/01/2015 – Rosario
Výlet mimo trať až do kůlů plotu, defekt a kráva na cestě. S takovými většinou neobvyklými spletitostmi se musel vypořádat tým Bonver Dakar Project v předposlední rychlostní zkoušce Rallye Dakar 2015. Tomáš Vrátný v ní obsadil patnácté místo, Robert Jan Szustkowski byl třiadvacátý a Artur Ardavičus po defektu dvaatřicátý.
„Auto mě vůbec neposlouchalo, už na desátém kilometru jsme vyletěli z trati a srazili několik kůlů plotu, ale po chvilce jsme se vrátili zpátky na trať. Nebylo to nic dramatického, “ popsal Tomáš Vrátný průběh dvanácté etapy dlouhé 298 kilometrů. Důvodem výletu mimo trať bylo špatné nastavení tlumičů na jeho dakarském speciálu Tatra Jamal. „Experimentujeme s nastavením tlumičů a snažíme se využít Dakar k tomu, abychom posbírali co nejvíce dat. Bohužel, nějak jsme to s těmi experimenty přehnali a po výletu mimo trať jsme si uvědomili, že tu etapu nemůžeme jet nijak ostře.“
„Možná, že všechno zlé je k něčemu dobré, protože jsme na cestě potkali krávu. Kdybychom letěli trošičku rychleji, mohla vzniknout nepříjemná a nebezpečná situace, ale takhle jsme se tomu jen zasmáli. Potkávali jsme i leguány, takže to byla taková malá dakarská zoo, “ pokračoval šéf týmu Bonver Dakar Project.
Zatímco pro Vrátného byla dvanáctá etapa nejnáročnější rallye světa spíše poklidná, zkušený kazašský pilot Artur Ardavičus, který se v průběhu měřeného úseku držel před svým týmovým kolegou, měl defekt. „Artur nás po pár kilometrech předjel, ale potom měl defekt. Přímo na trati měnil kolo a tím ztratil několik minut, “ pokračoval Tomáš Vrátný, který etapu dokončil na patnáctém místě se ztrátou 17 minut a 7 vteřin na nejrychlejšího Hanse Staceyho. Robert Jan Szustkowski ztratil 26 minut a 16 vteřin a byl třiadvacátý. Artur Ardavičus obsadil po defektu dvaatřicáté místo, když ztratil 38 minut a 54 vteřin.
Před poslední rychlostní zkouškou slavné dakarské rallye měřící 174 kilometrů tak Tomáši Vrátnému patři v průběžném pořadí čtrnácté místo. Na vedoucího Ajrata Mardějeva jedoucího s kamionem Kamaz ztrácí šéf týmu Bonver Dakar Project 9 hodin, 36 minut a 36 vteřin. Na celkovém devatenáctém místě je polsko-česká posádka vedená Robertem Janem Szustkowskim. Její ztráta činí 12 hodin, 26 minut a 38 vteřin. Artur Ardavičus je s celkovou ztrátou 17 hodin, 20 minut a 35 vteřin dvaadvacátý.
„Říká se, že poslední metry před vrcholem jsou nejtěžší, ale my uděláme všechno pro to, abychom se všichni dostali do cíle a vychutnali si tak slavnostní pódium, “ dodal Tomáš Vrátný.

Fotogalerie z dvanácté RZ
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4

Vrátný obětoval možné umístění v elitní desítce a raději pomáhal, Ardavičus naboural do stromu

15/01/2015 – Termas Rio Hondo
Šéf týmu Bonver Dakar Project Tomáš Vrátný opět ukázal jednu z podstat Rallye Dakar. Přestože v jedenácté etapě slavné dakarské rallye mohl bojovat o umístění v elitní desítce, rozhodl se pomoci jiné zapadlé posádce a obsadil sedmnáctou příčku. Artur Ardavičus narazil do stromu a na svého týmového kolegu ztratil 6 vteřin.
„Etapa byla hodně rychlá, ale náročná na přesnost. Domluvili jsme se s Arturem, že pojedeme s rozvahou, abychom nic nepokazili, ale Artur na dvacátém kilometru vyletěl z trati a trefil strom, takže pochopil, že to klouže, a zvolnil, “ popsal šéf týmu Bonver Dakar Project. „My jsme se snažili držet čistou stopu a dostali jsme se až na průběžné jedenácté místo, “ pokračoval Tomáš Vrátný, který do jedenácté etapy dlouhé 194 kilometrů startoval jako dvacátý.
V poslední části rychlostní zkoušky se členové jeho posádky museli vypořádat s rozbitou tratí i všudypřítomným jemným pískem.  „Na takovém docela nebezpečném místě jsme dojeli auto, které tam zapadlo. Rozhodli jsme se, že ho tam nenecháme, aby do něj někdo nevrazil, takže jsme ho zapojili za sebe a vytáhli ho. Byli to Francouzi, kteří nám potom přišli poděkovat, protože sami tušili, že zapadli na nepříjemném a nebezpečném místě. Jsem rád, že jsme jim mohli pomoct.“
Posádka týmu Bonver Dakar Project strávila pomocí francouzské automobilové posádce pouhé tři minuty. Ty ji však v celkovém etapovém hodnocení stály umístění v elitní desítce, nebo těsně za ní. Rozdíl mezi prvním Hansem Staceym a desátým Wulfertem van Ginkelem totiž byl pouze 4 minuty a 56 vteřin. Tomáš Vrátný byl s celkovou ztrátou 10 minut sedmnáctý.
„Vůbec mě to nemrzí. Za ten pocit, že jsem mohl pomoct, to stálo. Na celkové pořadí to nemá vliv. Jediná změna je ta, že do další etapy nebudeme startovat z nějakého desátého nebo jedenáctého místa, ale až ze sedmnáctého, “ přiznal Tomáš Vrátný. V průběžném pořadí Rallye Dakar 2015 zůstal na celkovém čtrnáctém místě a po pomoci svému týmovému kolegovi Arturu Ardavičusovi ve druhém měřeném úseku, Pascalu de Baarovi z týmu Mammoet Rallysport ve třetí rychlostní zkoušce a převrácenému Martinu Kolomému v náročné páté etapě Rallye Dakar 2015, si připsal další pomoc jinému dakarskému účastníkovi. Tentokrát však z kategorie automobilů a ne kamionů.
„Dakar takový je. Takové nepříjemné situace a složitosti prostě přicházejí a možná i právě proto, že my sami je zažíváme, si uvědomujeme, jak je to složité zejména pro ostatní kategorie. My tu prostupnost terénem máme daleko lepší, než auta, motorky a čtyřkolky, a proto nějak podvědomě vnímáme tu povinnost jim pomoct, “ dodal Tomáš Vrátný, který na vedoucího Ajrata Mardějeva ztrácí 9 hodin, 20 minut a 44 vteřin.
Zkušený kazašský pilot Artur Ardavičus, který v jedenáctém měřeném úseku ztratil na svého týmového kolegu pouze 6 vteřin a dojel osmnáctý, je průběžně dvaadvacátý s celkovou ztrátou 16 hodin, 42 minut a 56 vteřin. Robert Jan Szustkowski s Jaroslawem Kazberukem a Filipem Škrobánkem dojeli jednadvacátí a udrželi celkové osmnácté místo. Na prvního Ajrata Mardějeva jedoucího s kamionem Kamaz ztrácí 12 hodin, 1 minutu a 37 vteřin.

Fotogalerie z jedenácté RZ
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4, foto 5

Vrátný si zazávodil jako na Mont Blancu a upevnil si průběžné čtrnácté místo

14/01/2015 – Salta
Další úspěšný krok nezbytný k tomu, aby za pár dní mohly vystoupit na slavnostní zakončovací pódium Rallye Dakar 2015, udělaly posádky týmu Bonver Dakar Project v rámci desáté etapy této nejnáročnější rallye světa. V té překročily hranice zpět do Argentiny a opět se tak přiblížily vytouženému cíli slavné dakarské rallye. Nejlépe si s vysokou nadmořskou výškou poradil Artur Ardavičus a obsadil slibné dvanácté místo. Za ním se umístil Tomáš Vrátný, který s půlhodinovou ztrátou dojel devatenáctý. Robert Jan Szustkowski byl osmadvacátý.
„Byla to taková zvláštní etapa, nemastná, neslaná. Byla poměrně dlouhá, ale nic zvláštního se během ní neudálo, “ konstatoval Tomáš Vrátný o rychlostní zkoušce měřící 359 kilometrů. „Dostali jsme se do hor, kde se moc nedalo předjíždět. To bylo nevýhodou pro ty, kteří startovali vzadu, což jsme byli po nepovedené předešlé etapě i my. V zásadě jsme nic neztratili, ani nic nezískali.“
Při přejezdu mezi chilskými a argentinskými hranicemi se účastníci Rallye Dakar dostali až do nadmořské výšky přesahující 4 000 metrů. „Nikde v Evropě se s tím nepotkáte, pokud nejste na Mont Blancu, takže jsme v podstatě závodili na Mont Blancu. Obdivuju auta, že si s tím poradily, i když nám trochu vynechávaly motory.“
V průběžném pořadí je šéf týmu Bonver Dakar Project na čtrnáctém místě, na umístění v elitní desítce už sice ztrácí přes 2 hodiny, ale mezi ním a jedenáctou příčkou je rozdíl 1 hodiny, 16 minut a 4 vteřin.
„Uvidíme, kolik toho ještě zvládneme. Budeme se snažit maximálně, “ dodal. Na vedoucího Ajrata Mardějeva jedoucího s kamionem Kamaz ztrácí 9 hodin, 14 minut a 50 vteřin. Polsko-česká týmová posádka jedoucí ve složení Robert Jan Szustkowski, Jaroslaw Kazberuk a Filip Škrobánek se nachází na průběžném osmnáctém místě s celkovou ztrátou 11 hodin, 51 minut a 24 vteřin. Zkušený kazašský pilot Artur Ardavičus je se svou posádkou dvaadvacátý, na prvního Mardějeva ztrácí 16 hodin, 36 minut a 56 vteřin.

Fotogalerie z desáté RZ
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4, foto 5

Vrátný neviděl na cestu a dojel dvacátý, Ardavičus udržel umístění v elitní desítce

13/01/2015 – Calama
Dlouhé dunové pole, všudypřítomný jemný písek a nepřehledné úseky náročné na navigaci. S takovými nástrahami si musely poradit posádky týmu Bonver Dakar Project v devátém měřeném úseku Rallye Dakar 2015. Zatímco Artur Ardavičus navázal na desáté místo z předchozí rychlostní zkoušky a skvělou devátou příčkou udržel umístění v elitní desítce, Robert Jan Szustkowski dojel devatenáctý. Tomáš Vrátný se po bloudění a technických problémech umístil až za svým polským týmovým kolegou a byl dvacátý.
Po zaslouženém odpočinkovém dni čekala na účastníky Rallye Dakar 2015 jedna z nejdelších rychlostních zkoušek vedoucích z Iquique do města Calama. Padesát dva kamionů včetně tří speciálů Tatra týmu Bonver Dakar Project tak opustilo poušť Atacama a vydalo se směrem k chilským a argentinským hranicím.
„Duny jsme tentokrát zvládli bez problémů, dokonce jsme v nich předjížděli ostatní a udržovali jsme celkem dobré a svižné tempo, “ konstatoval Tomáš Vrátný, který do měřeného úseku dlouhého 450 kilometrů startoval až jako devětadvacátý, přesto už na třetím kontrolním bodu figuroval jako třináctý. „Pak přišly problémy navigačního rázu. Zabloudili jsme, ale nebylo se čemu divit. Celá etapa se jela ve fesh feshi, všudypřítomném jemném písku, a skoro nic nebylo vidět, jak se vířil prach. I tak jsme postupovali vpřed, ale potom jsme minuli druhý bod, pro který jsme se museli vracet, což nás stálo spoustu času a úsilí.“
„Od nějakého stoosmdesátého kilometru nám špatně fungovaly tlumiče, a to událo celý ráz etapy. Nemohli jsme jet rychle a v podstatě jsme více než dvě stě padesát kilometrů spíše dojížděli, než abychom závodili, “ přiznal šéf týmu Bonver Dakar Project. „Nicméně jsme v cíli a už se těšíme na další etapu, kterou se pokusíme zvládnout mnohem lépe, “ dodal.
V cíli devátého měřeného úseku Rallye Dakar 2015 patřilo Tomáši Vrátnému dvacáté místo se ztrátou 1 hodiny, 58 minut a 39 vteřin na prvního Ajrata Mardějeva. O 9 minut a 37 vteřin dříve dorazil do cíle Robert Jan Szustkowski, jenž se umístil těsně před šéfem týmu Bonver Dakar Project. Nejlépe si s nástrahami zrádného jihoamerického terénu poradil zkušený kazašský závodník Artur Ardavičus, který obsadil deváté místo s celkovou ztrátou 54 minut a 29 vteřin.
V průběžném pořadí je nejúspěšnějším členem týmu Tomáš Vrátný, který je čtrnáctý. Na nejrychlejšího Ajrata Mardějeva ztrácí 8 hodin, 45 minut a 37 vteřin. Na vytouženou desátou příčku mu ovšem chybí pouze 1 hodina, 40 minut a 3 vteřiny. Polsko-česká posádka vedená Robertem Janem Szustkowskim je osmnáctá s celkovou ztrátou 11 hodin a 50 vteřin. Artur Ardavičus je se svou posádkou na jednadvacátém místě, na vedoucího pilota jedoucího s kamionem Kamaz ztrácí 16 hodin, 17 minut a 2 vteřiny.

Fotogalerie z deváté RZ
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4, foto 5

Odpočinkový den na Rallye Dakar 2015? Plné ruce práce, kazašská večeře a diskuze s Čaginem

12/01/2015 – Iquique
Volný den na Rallye Dakar 2015 nebyl pro český tým Bonver Dakar Project zase až tak odpočinkový.  Tomáš Vrátný navštěvoval jiné dakarské týmy a ochutnal typické kazašské jídlo, mechanici měli plné ruce práce a připravovali tři týmové dakarské speciály Tatra Jamal na zbývajících pět rychlostních zkoušek slavné dakarské rallye.
Zatímco zahraniční posádky týmu Bonver Dakar Project před zaslouženým odpočinkovým dnem získaly skvělá umístění a v náročné osmé etapě obsadily desáté a dvanácté místo, šéf týmu Tomáš Vrátný si vybral smůlu a nabral ztrátu. Na svém dakarském speciálu Tatra Jamal měnil dvě proražená kola a v závěrečném dunovém poli se převrátil na bok. Svým týmovým mechanikům tak na volný dakarský den připravil spoustu práce.
„Byl jsem sám na sebe naštvaný. Ale i to k Rallye Dakar patří. Musíme to brát z té lepší stránky a dívat se dopředu. Pokračujeme v závodu a stále máme šanci na dobré umístění, “ konstatoval Tomáš Vrátný. „Doufám, že během odpočinkového dne příliš nevypadneme z rytmu a v následující rychlostní zkoušce se do něj rychle vrátíme. Čekají nás těžké etapy, na které musíme být připravení.“
Odpočinkový den byl na rozdíl od předešlých dakarských ročníků rozdělený. Zatímco závodníci na motorkách a čtyřkolkách nabírali síly do druhé poloviny nejnáročnější rallye světa už 10. ledna, posádky automobilů a kamionů si na něj musely počkat až do 12. ledna. „Navštívili jsme ostatní týmy, pozdravili jsme se s jejich členy, a pak jsme šli na typickou kazašskou večeři, na kterou nás pozval Artur, “ popsal Tomáš Vrátný. Společně s ním se večeře zúčastnil i několikanásobný účastník a vítěz Rallye Dakar Josef Kalina.
Oba členové týmu Bonver Dakar Project měli možnost popovídat si se sedminásobným vítězem Rallye Dakar a šéfem týmu Kamaz Vladimírem Čaginem. „Byla to velice zajímavá diskuze. Probrali jsme spoustu závodních i nezávodních věcí. Vzájemně jsme srovnali zázemí našich týmu i auta, se kterými jedeme, a popřáli si štěstí. Bylo fajn poslechnout si jeho dosavadní hodnocení závodu i vyjádření ohledně našeho týmu. Přece jenom je Kamaz největší a nejšpičkovější tým, což potvrzuje tím, že v elitní pětce jsou čtyři kamiony Kamaz, takže nás jeho názor zajímal, “ pokračoval šéf týmu Bonver Dakar Project.
Zato mechanici strávili odpočinkový den tím, že usilovně pracovali na třech týmových speciálech Tatra Jamal. „Jak se říká, volný den pro posádky, těžký den pro mechaniky. Musím před našimi mechaniky smeknout. V podstatě celý odpočinkový den obětovali tomu, že pracovali na autech. Jednak auta připravovali na druhou polovinu závodu, ale také opravovali poškození, které jsme já a Artur způsobili, když jsme se převrátili na bok. Dali do toho maximum, protože auta jsou na tom dobře a já doufám, že i dobře pojedou. Je vidět, že svou práci dělají kvalitně a s láskou, “ poděkoval Tomáš Vrátný mechanikům týmu Bonver Dakar Project.
V průběžném pořadí Rallye Dakar 2015 je Tomáš Vrátný před posledními pěti rychlostními zkouškami na celkovém třináctém místě a na prvního Ajrata Mardějeva jedoucího s kamionem Kamaz ztrácí 6 hodin, 46 minut a 58 vteřin. Na desátého Pepa Vilu Rocu ovšem ztrácí pouze 1 hodinu, 8 minut 35 vteřin. „Je tady pár lidí, kteří věří, že šanci na umístění v elitní desítce stále máme. Já jsem se netajil tím, že jsme měli ambice na to, abychom se v elitní desítce umístili, ale velkou časovou ztrátou při vyměňování kol a stavění auta po převrácení jsme tento plán poněkud narušili, “ přiznal Vrátný. „Ale nevzdáváme se, pojedeme svoje tempo a uvidíme, co to přinese. Určitě nebudeme ubírat a nespokojíme se jen s dojetím do cíle, i když i za to budeme rádi. Zkusíme zabrat a zabojovat, “ dodal. Jeho týmoví kolegové si do posledních pěti rychlostních zkoušek věří. Polsko-česká posádka pod vedením Roberta Jana Szustkowského je průběžně dvacátá s odstupem 9 hodin, 11 minut a 49 vteřin na nejrychlejšího Ajrata Mardějeva. Zkušený kazašský pilot Artur Ardavičus je se svou posádkou na celkovém pětadvacátém místě se ztrátou 15 hodin, 22 minut a 33 vteřin.

Fotogalerie z volného dne
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4, foto 5

Foto novinářských vozů Ford Ranger od společnosti AUTO IN s.r.o.

Dva vozy Ford Ranger od společnosti AUTO IN s.r.o. jsou součástí doprovodu týmu Bonver Dakar Project. Dnes přinášíme tři fotografie jednoho z vozů, který jede jako novinářský vůz.

foto 1, foto 2, foto 3

Ardavičus skoro nespal, potom vybojoval umístění v elitní desítce. Vrátný měnil dvě kola a převrátil svou tatru na bok 

11/01/2015 – Iquique
Smůla potkala Tomáše Vrátného na Rallye Dakar 2015. Šéf týmu Bonver Dakar Project v osmém měřeném úseku trefil kámen a prorazil dvě pneumatiky. Ty následně měnil. V závěrečném dunovém poli navíc převrátil svou tatru na bok a ztratil kontakt na umístění v elitní desítce. Zato další dvě mezinárodní posádky jedoucí v týmu Bonver Dakar Project si s nástrahami zrádné atacamské pouště poradily bravurně.
Artur Ardavičus, který skoro nespal, protože opravoval prasklé potrubí od turbodmychadla na svém kapotovaném speciálu Tatra Jamal, opět prokázal své jezdecké kvality a získal skvělé desáté místo, přestože startoval až jako pětatřicátý. Polský talentovaný závodník Robert Jan Szustkowski byl dvanáctý.
„Musím klukům pogratulovat, protože oba předvedli skvělé výkony, které si zaslouží obdiv, “ uznal Tomáš Vrátný, který byl rád, že v Rallye Dakar 2015 stále pokračují všechny tři tatry týmu Bonver Dakar Project. „Artur měl včera velký problém. Ten spočíval v tom, že mu prasklo potrubí od turbodmychadla, které nešlo opravit nijak jinak, než zavařením svářečkou. Prvně se zdálo, že celá nepříjemná situace bude mít rychlé a jednoduché řešení. U Artura totiž zastavil Robo Kasák, který měl svářečku i centrálu. Robo všechno připravil, ale potom zjistil, že mu v centrále chybí benzín, takže Arturovi nemohl nijak pomoct. I přes to bych mu rád poděkoval, “ pokračoval šéf týmu.
Závadu na Ardavičusově tatře se podařilo odstranit až poté, co k němu přijel kamion francouzského týmu Boucou. „Je to náš partnerský tým, který má na starosti právě asistenci závodním kamionům jedoucím vepředu a je tak vybavený potřebným servisním vybavením. Kluci z Boucou těm naším pomohli zavařit prasklé potrubí a společně pokračovali do bivaku, do kterého přijeli nad ránem. Chvíli se prospali a pokračovali do osmé etapy.“
V té se Artur Ardavičus blýskl skvělým desátým místem, když na nejrychlejšího Eduarda Nikolajeva jedoucího s kamionem Kamaz ztratil 1 hodinu, 4 minuty a 37 vteřin. I druhá týmová posádka vedená Robertem Janem Szustkowskim se na náročné trase dlouhé 271 kilometrů vyhnula jakýmkoliv problémům a do bivaku v Iquique dojela jako dvanáctá se ztrátou 1 hodiny, 16 minut a 14 vteřin. Pro polsko- českou posádku to bylo nejlepší umístění na Rallye Dakar.
Na rozdíl od svých týmových kolegů ovšem Tomáš Vrátný nemohl být po dojezdu do bivaku spokojený. „Začali jsme poměrně dobře, měli jsme dobré nastavení a hodně jsme předjížděli. Potom se nám ale uvolnila rezerva. My jsme se jí sice snažili připevnit, ale ulomili jsme její držák. Kvůli tomu jsme zastavovali snad třikrát. Už jsem byl rozhodnutý, že rezervu necháme na místě a pojedeme dále pouze s jedním náhradním kolem. Naštěstí jsem ji na autě nechal, o třicet kilometrů dále jsem totiž poprvé v životě udělal dvojitý defekt, který nás stál spoustu času, “ konstatoval Tomáš Vrátný, který na prvního ztratil 3 hodiny, 31 minut a 21 vteřin. „Mysleli jsme si, že to nejhorší už máme za sebou, ale byli jsme na omylu. V závěrečném dunovém poli před cílem jsme na jednu z dun najeli moc rychle a převrátili se.“
Zpátky na kola pomohl Vrátnému holandský závodník Martin van den Brink z týmu Mammoet Rallysport. Právě s tímto týmem a týmem MKR Technology uzavřel Tomáš Vrátný unikátní mezinárodní trojkoalici spočívající mimo jiné i v pomoci na trati. „Rád bych mu za to, že nám pomohl, poděkoval. Potom jsme zvolnili tempo a dělali jsme všechno pro to, abychom nemuseli znovu zastavovat. Na konci jsme si alespoň užili sjezd do Iquique.“
Přestože v průběžném pořadí klesl Vrátný z jedenácté příčky na třináctou pozici a na vedoucího Ajrata Mardějeva ztrácí už 6 hodin, 46 minut a 58 vteřin, nevzdává boj o umístění v elitní desítce. „Vytrpěli jsme si svoje, ale i to na Dakar patří. Nevzdáváme se a budeme bojovat dál. Chceme postupovat dál a stále pomýšlíme na pozice v elitní desítce, protože na Rallye Dakar je všechno možné. Máme před sebou ještě pět etap, tak uvidíme, “ dodal Tomáš Vrátný. Šéfa týmu Bonver Dakar Project i dalších takřka padesát členů největšího a nejpočetnějšího českého týmu na Rallye Dakar 2015 nyní čeká zasloužený odpočinkový den. 

Fotogalerie z osmé RZ
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4

Prasklé potrubí zhatilo Ardavičusovo snažení o umístění v elitní pětce, Vrátný mu pomáhal a nabral ztrátu

10/01/2015 – Iquique
S velkými technickými problémy se v sedmé etapě Rallye Dakar 2015 potýkal Artur Ardavičus. Kazašský pilot týmu Bonver Dakar Project, který startoval jako devátý, dlouho bojoval o umístění v elitní pětce a na pátém záchytném bodu se dokonce pohyboval na vynikajícím třetím místě. V poslední části rychlostní zkoušky mu však prasklo potrubí od turbodmychadla, čímž Ardavičus ztratil naději na dobré umístění. Svému týmovému kolegovi přijel na pomoc i Tomáš Vrátný.
Ani přítomnost Vrátného zkušeného palubního mechanika a šéftechnika týmu Milana Holáně ovšem Ardavičusovi nemohla být nijak nápomocna. „Snažili jsme se pomoct, jak jsme jen mohli, ale k tomu, abychom problém odstranili, jsme potřebovali svářečku. Tu jsme s sebou pochopitelně neměli. Chvíli jsme zvažovali, že potrubí vyndáme z mého auta a namontujeme ho do auta od Artura, ale nakonec jsme usoudili, že bychom tím oba ztratili příliš mnoho času a navíc bychom nic nevyřešili, jen bychom si prohodili role, “ konstatoval Tomáš Vrátný, který se před maratonskou etapou dlouhou 335 kilometrů pohyboval na průběžném jedenáctém místě. Zato Artur Ardavičus byl po jezdecké chybě ve druhé etapě, ve které převrátil svou kapotovanou tatru na bok, až čtrnáctý s více než hodinovou ztrátou na svého týmového kolegu.
Zkušený kazašský pilot tak zůstal stát několik kilometrů před cílem a dojezdem do uzavřeného maratonského bivaku, do kterého směli pouze závodníci bez svých doprovodných vozů a mechaniků. Společně s navigátorem Alexejem Nikiževem a palubním mechanikem Danielem Kozlovským čekal na příjezd asistenčního kamionu vezoucího potřebnou svářečku nezbytnou k odstranění závady a dokončení etapy. Šéf týmu Tomáš Vrátný etapu dokončil na jednadvacátém místě. Polsko-česká týmová posádka pod vedením Roberta Jana Szustkowského dorazila jako pětadvacátá.
„Na mou první maratonskou etapu jsem se těšil, ale vůbec jsem si ji neužil, “ přiznal Vrátný po dojezdu do bivaku. „Už v dunách jsme měli problémy, protože jsme nemohli najít jeden povinný záchytný bod. Jeli jsme v rozumném tempu a šetřili jsme auto, protože jsme věděli, že po dojezdu do bivaku budeme muset všechny závady a jejich opravy řešit sami, “ pokračoval Vrátný, který si s sebou do kabiny své tatry bral netradičně i spacák a karimatku. Na rozdíl od jiných dakarských etap se totiž ani on, ani nikdo z dalších účastníků jedoucích v kategorii kamionů nemohl spolehnout na zázemí a vybavení doprovodných vozů. K dispozici měli všichni pouze to, co si vzali s sebou.
„Pokračujeme dále, převlékneme se do montérek, na autech uděláme základní kontrolu a údržbu a uvidíme, co Artur. Důležité je, aby se dostal do bivaku. Všichni jsme připravení mu pomoci a uděláme všechno pro to, aby všechny tři tatry našeho týmu stály na startu zítřejší rychlostní zkoušky, “ dodal Vrátný. I přes to, že opět pomáhal jednomu ze svých kolegů, čímž ztratil přibližně 30 minut, v průběžném pořadí Rallye Dakar 2015 uhájil jedenácté místo. Od vytouženého umístění v elitní desítce jej dělí 35 minut. Jeho polskému týmovému kolegovi Szustkowskému patří dvaadvacáté místo s celkovou ztrátou 8 hodin, 27 minut a 36 vteřin na vedoucího Ajrata Mardějeva jedoucího s kamionem Kamaz.

Fotogalerie ze sedmé RZ
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4. foto 5

Vrátný ukroutil volant a dojel třináctý, v elitní desítce jej nahradil devátý Ardavičus

09/01/2015 – Iquique
Tomáš Vrátný v šesté etapě Rallye Dakar 2015 obsadil třinácté místo, když v kabině svého dakarského speciálu Tatra Jamal doslova ukroutil volant. Tým Bonver Dakar Project však umístění v elitní desítce neopustil. Šéfa týmu Vrátného, pro kterého znamenalo deváté místo ve čtvrtém měřeném úseku a následné osmé místo v páté etapě nejlepší umístění na slavné dakarské rallye, nahradil jeho týmový kolega Artur Ardavičus, který dojel devátý.
„Byla to jeho etapa. Artur miluje duny, žije a trénuje v Dubaji, takže se dalo čekat, že pojede dobře. Předjel snad dvacet posádek a zajel dobrý výsledek, “ okomentoval výkon kazašské týmové jedničky Tomáš Vrátný. Týmový šéf startoval před Ardavičusem, ale po startu šestého měřeného úseku se potýkal s další bizarní závadou. Tou první byl zamáčknutý startér v úvodu náročné čtvrté etapy, tentokrát však ukroucený volant.
„Projížděl jsem velkou dírou a škrtl jsem kolem o stěnu. Vytrhlo mi to volant z ruky, a když jsem volant pevně chytil, tak jsem ho prostě ukroutil z násady, na které byl uchycený. Zní to poměrně legračně, ale moc směšné to nebylo, zvláště když jsme na výjezdu ze zatáčky potřebovali zatočit a místo toho jsme pokračovali rovně. Provizorně jsme to opravili, ale bylo to velice nepříjemné v tom, že volant se protáčel, takže jsem nejel moc rychle, protože jsem se bál prudkých zatáček a nechtěl jsem zbytečně riskovat.“
Možnost odstranit vzniklou technickou závadu měla česko-slovenská posádka až na neutralizaci mezi rozdělenými měřenými úseky. Využila k tomu pomoc ze strany jiného dakarského týmu Tatra Buggyra Racing. Právě tomuto českému týmu pomohla v předchozí rychlostní zkoušce, kdy převracela zpátky na kola kamion Tatra od Martina Kolomého.
„Půjčili nám pořádné kladivo a my jsme to takovým řekněme ruským způsobem opravili. Pár pořádných úderů do volantu a volant fungoval, takže jsme mohli absolvovat celou šestou etapu.“ popsal Tomáš Vrátný, který nakonec skončil třináctý, když na suverénního Eduarda Nikolajeva ztratil 50 minut a 24 vteřin. Zkušený kazašský závodník Artur Ardavičus byl devátý se ztrátou 32 minut a 23 vteřin a Robert Jan Szustkowski šestnáctý se ztrátou 1 hodiny, 2 minut a 7 vteřin.
„Pokračujeme dále, jdeme systematicky za tím, co chceme, “ poznamenal Tomáš Vrátný, který pomýšlí na umístění v elitní desítce. K tomu, aby se svou tatrou mohl přijet ke slavnostnímu zakončovacímu pódiu, však musí absolvovat dalších sedm vyčerpávajících rychlostních zkoušek včetně maratónské etapy, ve které se posádky budou muset obejít bez zázemí svých týmů a asistenčních vozů. „Myslím si, že to nejtěžší nás pořád ještě čeká, “ dodal.
V průběžném pořadí dělí Tomáše Vrátného od vytouženého desátého místa pouze sekundy, konkrétně 1 minuta a 27 vteřin. Mezi závodícím šéfem týmu Bonver Dakar Project a prvním místem je však takřka tříhodinová časová ztráta. Artur Ardavičus je čtrnáctý s celkovou ztrátou 3 hodin, 55 minut a 11 vteřin. Talentovaný polský závodník Robert Jan Szustkowski je jednadvacátý, na nejrychlejšího Eduarda Nikolajeva ztrácí už 6 hodin, 22 minut a 21 vteřin.

Fotogalerie ze šesté RZ
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4. foto 5

Vrátný pomáhal Kolomému, přesto dojel osmý a opět vylepšil své dakarské maximum

 

 

08/01/2015 – Antofagasta
Šéf týmu Bonver Dakar Project Tomáš Vrátný zopakoval svůj povedený výkon z předchozí rychlostní zkoušky a na deváté místo, které bylo jeho nejlepším umístěním na Rallye Dakar, navázal skvělou osmou příčkou. Své jezdecké maximum vylepšil i přes to, že v páté etapě dakarské rallye pomáhal Martinu Kolomému.
„Etapa měla typický dakarský charakter. Byla dlouhá, poměrně rychlá a byla charakteristická tím, že spousta posádek měla problémy nebo dokonce nehody, “ popsal šéf týmu Bonver Dakar Project. Společně se svým slovenským navigátorem Jaroslavem Miškolcim a palubním mechanikem Milanem Holáněm však překonal veškeré nástrahy zrádné atacamské pouště bez větších potíží. „Jeli jsme tak, jak jsme se domluvili. Měli jsme trochu problémy s tlumiči, ale to měli snad všichni. Drželi jsme setrvalé tempo, které nám včera přineslo deváté místo, “ pokračoval Tomáš Vrátný. I v pátém měřeném úseku však pomáhal jednomu z dalších účastníků nejnáročnější rallye světa. Tentokrát jím byl Martin Kolomý, který svou tatru převrátil na bok. „Martin doplatil na to, že v jedné ze zatáček před sebe pustil jiný kamion, který mu prášil a on to trochu přetáhl, vletěl do svahu a převrátil se. Naštěstí to nebylo nic dramatického a klukům se nic nestalo. My jsme je dostali zpátky na kola, aby mohli pokračovat dál, “ konstatoval Tomáš Vrátný, který v cíli nejdelší rychlostní zkoušky měřící 458 kilometrů obsadil skvělé osmé místo. Na prvního Eduarda Nikolajeva ztratil 39 minut a 32 vteřin. „Myslím, že s výsledkem můžeme být spokojení. Doufejme, že bude příslibem do dalších etap.“
Zatímco Tomáš Vrátný postupně zrychloval a probojoval se o několik pozic dopředu, zbývající dvě mezinárodní posádky týmu Bonver Dakar Project se propadaly pořadím. Robert Jan Szustkowski obsadil pětadvacáté místo, když na nejrychlejšího Eduarda Nikolajeva ztratil 1 hodinu, 46 minut a 43 vteřin. Zkušený kazašský pilot Artur Ardavičus byl dokonce až devětadvacátý se ztrátou 1 hodiny, 47 minut a 49 vteřin. „Robert si se svou polsko-českou posádkou vyzkoušel výměnu kola, protože najel na ostrý kámen, který prorazil pneumatiku. Artur nabral ztrátu kvůli tomu, že pomáhal zraněnému motorkáři, pro kterého letěl vrtulník, “ vysvětloval Tomáš Vrátný. „Měl by mu být odečtený čas, který u něj strávil, když s ním čekal na pomoc, takže v celkovém pořadí si ještě určitě polepší, “ dodal.
V průběžném pořadí Rallye Dakar 2015 je ve vedení Eduard Nikolajev. Na bezchybně jedoucího Rusa závodícího s kamionem Kamaz ztrácí Tomáš Vrátný 2 hodiny, 11 minut a 11 vteřin a průběžně je jedenáctý. Artur Ardavičus je s celkovou ztrátou 4 hodin, 10 minut a 48 vteřin devatenáctý a Robert Jan Szustkowski dvaadvacátý se ztrátou 5 hodin, 20 minut a 14 vteřin.

Fotogalerie z třetí RZ
foto 1, foto 2, foto 3, foto 4. foto 5

Tým Bonver Dakar Project si ve třetí etapě polepšil. Vrátný byl třináctý, Ardavičus devatenáctý a Szustkowski šestadvacátý

06/01/2015 – Chilecito
Třetí rychlostní zkouška Rallye Dakar 2015 se nesla ve znamení předjíždění. Všechny tři mezinárodní posádky týmu Bonver Dakar Project totiž vylepšily své startovní umístění a přiblížily se příčkám v elitní desítce.
Závodící šéf týmu Tomáš Vrátný, který startoval jako dvacátý, absolvoval měřený úsek dlouhý 284 kilometrů s půlhodinovou ztrátou na nejrychlejšího Mardějeva a vybojoval slibné třinácté místo. „Etapa byla hodně rozbíjecí. Jeli jsme v řečištích i v polích feš feše, jemného písku, neřku-li prachu. Drželi jsme konstantní tempo, jenom dvakrát jsme na pár minut zastavili, “ konstatoval Tomáš Vrátný.
Důvodem jednoho z krátkých zastavení na trati byl technický problém, který měl Pascal de Baar z týmu Mammoet Rallysport. S tímto holandským týmem a další českou stájí MKR Technology uzavřel tým Bonver Dakar Project unikátní mezinárodní trojkoalici spočívající právě v pomoci na trati a vzájemné asistenci. „Pascal měl ten samý problém, který jsem já měl na začátku závodu. Nefungovaly mu ventilátory. Chvíli jsme u něj stáli, ale Pascal nám dal gestem jasný pokyn, abychom pokračovali, a problém vyřešil sám, “ popsal Tomáš Vrátný, který i v rámci předchozí rychlostní zkoušky pomáhal svému týmovému kolegovi. Artur Ardavičus totiž převrátil svou kapotovanou tatru na bok a kamion poškodil.
„Byli jsme z Artura nervózní, přece jenom měl za sebou vážnou nehodu, nicméně ukázala se síla našeho týmu a síla mechaniků. Ti v noci auto bez problému opravili a komisaři, kteří ráno přišli zkontrolovat auto, zda vyhovuje předpisům, jenom uznale pokývali hlavou a řekli, že je úplně v pořádku a Artur může pokračovat směle dále. Nicméně Artur to auto šetřil. Myslím si však, že zbytečně.“
Přestože zkušený kazašský závodník neukázal všechno ze svého jezdeckého umění, na měřeném úseku dlouhém 284 kilometrů překonal několik soupeřů a obsadil devatenácté místo. To by nebylo až tak zajímavé, kdyby do třetí rychlostní zkoušky nestartoval až z třiatřicáté pozice. „Podobnou stíhací jízdou se blýskla i naše polská posádka, která startovala třicátá devátá, ale také hodně postoupila. Bylo vidět, že Robert si to užíval a i on překonal několik soupeřů, “ pokračoval šéf týmu. Posádka pod vedením talentovaného polského závodníka Roberta Jana Szustkowského obsadila dvacáté šesté místo.
V průběžném pořadí Rallye Dakar 2015 je z týmu Bonver Dakar Project nejúspěšnější Tomáš Vrátný, který je šestnáctý a na prvního Mardějeva ztrácí 1 hodinu, 6 minut a 7 vteřin. Artur Ardavičus je se ztrátou 1 hodiny, 43 minut a 5 vteřin jednadvacátý, Robert Jan Szustkowski s celkovou ztrátou 3 hodin, 3 minut a 10 vteřin čtyřiatřicátý.
„Je to teprve začátek, to nejtěžší nás teprve čeká. Ve čtvrté etapě budeme ve velké nadmořské výšce překračovat hranice do Chile a poprvé si vyzkoušíme pořádné duny, na které se už těšíme, “ rozpovídal se Vrátný o čtvrtém měřeném úseku plném písečných dun, ve kterých si šéf týmu nejvíce slibuje od kazašské týmové jedničky Ardavičuse. „Věřím, že v nich Artur ukáže svou opravdovou sílu, “ dodal.

Fotogalerie z třetí RZ
foto 1, foto 2, foto3, foto 4. foto 5

Ardavičus převrátil svou tatru na bok, Vrátný mu pomáhal a ve zrádné druhé etapě zbytečně neriskoval

05/01/2015 – San Juan
Etapa, ve které se nedalo nic získat, ale hodně ztratit. Tak okomentoval druhý měřený úsek Rallye Dakar 2015 šéf týmu Bonver Dakar Project Tomáš Vrátný, který vybojoval 20. místo. Artur Ardavičus převrátil svou tatru na bok, ale přesto dojel čtyřiatřicátý. Robert Jan Szustkowski byl čtyřiačtyřicátý.
Jednu z nejnáročnějších rychlostních zkoušek v historii jihoamerických dakarských ročníků absolvovali účastníci v rámci druhého měřeného úseku Rallye Dakar 2015. Někteří závodníci na motocyklech byli dokonce tak unavení a dehydrovaní, že v cíli zkolabovali, a proto se organizátoři rozhodli zkrátit jejich závěrečnou měřenou část. Problémy se nevyhnuly ani týmu Bonver Dakar Project. Všechny tři posádky jedoucí s kamiony Tatra Jamal však pokračují v nejslavnější rallye světa.
„Byla to typická jihoamerická etapa. Poprvé jsme se podívali do hor, kde jsme jeli po úzkých kamenitých cestách, na kterých se nedalo moc předjíždět a na kterých nebyl prostor pro chyby, “ konstatoval Tomáš Vrátný.
Šéf týmu Bonver Dakar Project si sice uvědomoval zrádnost a nevyzpytatelnost druhé rychlostní zkoušky měřící 331 kilometrů a zbytečně neriskoval, ale přesto nabral mírnou ztrátu. Nikoliv však svou vlastní vinou.  Pomáhal totiž kazašskému týmovému kolegovi Arturovi Ardavičusovi a jeho posádce. „Artur vyjel z ideální stopy, najel na kameny a převrátil auto na bok. Naštěstí se nikomu nic nestalo a ani auto neutrpělo žádné vážnější poškození, takže bylo schopné jízdy a bez problémů dojelo etapu, “ vysvětloval Tomáš Vrátný.
Ihned po příjezdu do bivaku se mechanici týmu Bonver Dakar Project dali do práce a začali kamion Tatra Jamal opravovat. „Co se týče zázemí, máme tady jeden z největších a nejlepších týmů, takže si myslím, že přes noc nebude problém dát auto do takové podoby, aby Artur mohl zítra pokračovat. Mechanici už s tím přece jen mají zkušenosti, “ konstatoval závodící šéf týmu a připomněl tak incident z Rallye Dakar 2014. Kazašské týmové jedničce se totiž podařilo převrátit auto na bok i v závěru loňské sedmé etapy a vzniklé poškození bylo takřka totožné, jako to letošní.
„My jsme se u Artura chviličku zdrželi, když jsme mu pomáhali a analyzovali jsme škody. V uvozovkách jsme etapu prodali, protože jsme věděli, že se nedá nic získat, ale hodně ztratit, “ pokračoval Tomáš Vrátný, který se svou posádkou obsadil 20. místo, když na nejrychlejšího pilota ztratil 27 minut a 27 vteřin. Tím byl Eduard Nikolajev.
Na rozdíl od týmového šéfa, pro kterého 20. místo znamenalo vylepšení včerejší dvacáté první pozice, si zbývající dvě mezinárodní posádky týmu Bonver Dakar Project pohoršily. Artur Ardavičus sice dobře odstartoval a pohyboval se za hranicí elitní desítky, ale kvůli havárii ztratil více než 40 minut a obsadil až 34. místo s celkovou ztrátou 58 minut a 2 vteřin.  Mladému pilotovi Robertu Janu Szustkowskému a jeho posádce patřilo v cíli náročného měřeného úseku 44. místo. Polsko-česká týmová posádka se při sjezdech z hor potýkala s hořícími brzdami a několikrát zastavila. Na Ardavičuse ztratila 35 minut a 16 vteřin. V průběžném pořadí Rallye Dakar 2015 jsou tyto dvě posádky na 27. a 40. místě.
Třetí rychlostní zkouška měřící 284 kilometrů zavede účastníky Rallye Dakar z města San Juan do města Chilecito. Závodníci se mohou těšit na impozantní okolní scenérii, ale zároveň budou muset být maximálně obezřetní při přejezdech přes všudypřítomné ostré kameny, které mohou způsobit jak defekt, tak i vážné technické problémy jejich soutěžních strojů.

Fotogalerie z druhé RZ
foto 1, foto 2, foto3, foto 4

Ardavičus odjel úvod Rallye Dakar 2015 bez dobíjení baterií a je třináctý, Vrátného brzdilo nefunkční chlazení

04/01/2015 – Villa Carlos Paz
Technické problémy provázely tým Bonver Dakar Project v první rychlostní zkoušce Rallye Dakar 2015. I přes to však všechny tři tatry dokončily měřený úsek dlouhý 175 kilometrů a na první místo příliš neztratily. Artur Ardavičus dojel třináctý, Tomáš Vrátný jednadvacátý a Robert Jan Szustkowski sedmatřicátý.
Etapa vedoucí z Buenos Aires do města Villa Carlos Paz měřila celkem 838 kilometrů, pouze 175 z nich však účastníci absolvovali v rámci úvodní rychlostní zkoušky. Zbývajících 663 kilometrů bylo spojovacích. „První etapa byla poměrně rychlá. Trať byla jednoduchá, ale bylo tam pár zrádných ostrých zatáček, které jsme ovšem dokázali zvládnout. Měli jsme však technické problémy a nebyli jsme jediní. Vím, že potíže měly i jiné světové značky a továrny v osobních autech, “ konstatoval Tomáš Vrátný. V kategorii osobních aut se s problémy potýkal Nani Roma, úřadující vítěz Rallye Dakar. Tento zkušený španělský pilot startoval do etapy z prvního místa, ale už po deseti kilometrech musel zastavit kvůli poruše olejového čerpadla u svého Mini. Do cíle etapy se sice dostal, ale pouze s pomocí asistenčního vozu a s obrovskou ztrátou 6 hodin a 30 minut.
„Naším problémem byl nefunkční ventilátor, což prakticky od začátku, konkrétně od nějakého osmého kilometru, způsobovalo, že když jsme překročili 100°C na chladiči, tak jsme to museli nějakým kompromisem řešit. Takže jsem musel dávat nohu z plynu a prostě zpomalovat, nicméně i v tomhle tempu se nám podařilo dojet Sugawaru a ten nám chviličku prášil.“ Po dvaceti kilometrech a dvou výstražných zvukových signalizacích upozorňujících na předjetí jej však posádka Tomáše Vrátného dokázala překonat a pohybovala se kolem patnáctého místa.
„Pak nám ale teplota stoupla na nějakých 115°C, což byl problém, protože nám elektronika přešla do nouzového režimu, omezila výkon motoru a já jsem nemohl jet na plný plyn, což v tak rychlé a krátké etapě způsobilo ztrátu, která je ovšem pouze v řádech minut a není nijak dramatická. Věřím, že všechno dáme rychle do pořádku a budeme připravení na start druhého měřeného úseku, “ pokračoval Tomáš Vrátný, který na nejrychlejšího Hanse Staceyho ztratil 9 minut a 21 vteřin a obsadil 21. místo. „Měli jsme štěstí, že jsme etapu dokončili. Stejně tak Artur. Tomu po startu praskl řemen alternátoru, takže celou etapu odjel bez možnosti dobíjení baterií.“
Tato technická závada však příliš neměla vliv na výkon kazašského pilota, kterého bezchybná jízda vynesla na 13. místo se ztrátou 3 minut a 49 vteřin. S celkovou ztrátou 21 minut a 54 vteřin dojel do cíle etapy i Robert Jan Szustkowski. Se svou polsko-českou posádkou obsadil 37. místo.
„Všichni jsme v cíli a to je hlavní. Závady, které máme, nejsou nijak vážné, takže je rychle odstraníme a připravíme se na další náročné kilometry, které nás čekají ve druhé etapě. Na Robertově autě ještě poladíme mapu motoru, protože kluci chtějí zvýšit výkon a trochu si zazávodit. Proto jsme se rozhodli vyhlásit mezi námi malou soutěž o to, kdo z nás předjede ve druhé etapě nejvíce kamionů. Už se na to těšíme, “ dodal závodící šéf týmu Bonver Dakar Project.
Druhá etapa Rallye Dakar 2015 bude vedená z města Villa Carlos Paz do města San Juan. Závodníci v kategorii kamionů absolvují 331 měřených kilometrů, během kterých si vyzkouší jízdu v náročném jihoamerickém terénu za všudypřítomného prachu a písku. Celkem absolvují 646 kilometrů.

Fotogalerie z úvodu
foto 1, foto 2, foto3, foto 4

Tři Tatry týmu Bonver Dakar Project zahájily Rallye Dakar 2015. Vrátný a jeho posádka netradičně v opičích maskách

03/01/2015 – Buenos Aires
Okamžik, na který všichni členové týmu Bonver Dakar Project čekali a usilovně se na něj připravovali, konečně nastal. Tři týmové dakarské speciály Tatra Jamal a jejich posádky se v Buenos Aires zúčastnily slavnostního zahajovacího ceremoniálu Rallye Dakar 2015. Pro Tomáše Vrátného byl tento okamžik obzvlášť nezapomenutelný. Společně se svou posádkou jej závodící šéf týmu totiž absolvoval v opičí masce.
Členům týmu Bonver Dakar Project i ostatním účastníkům slavné dakarské rallye zbývalo před startem do první rychlostní zkoušky absolvovat slavnostní zahájení v podobě příjezdu na pódium. Toho se nejlépe zhostil známý americký závodník Robby Gordon, který je svými až kaskadérskými kousky proslulý. I letos dostál své pověsti a fanouškům nejenom zamával, ale ukázal i něco ze svého jezdeckého umění a přes rampu doslova přeletěl. Značně tak okořenil chvíli, která je pro každého účastníka Rallye Dakar tak mimořádná.
Obzvlášť nezapomenutelným a jedinečným byl okamžik příjezdu k pódiu a výstupu z kamionu pro Tomáše Vrátného. Závodící šéf týmu, jeho navigátor Jaroslav Miškolci a palubní mechanik Milan Holáň totiž vystoupili z kabiny své tatry s netradiční závodnickou výbavou.
„K překvapení a úžasu všech kolem jsme pódium absolvovali v opičích maskách, “ prozradil Tomáš Vrátný.  O plánu posádky týmu Bonver Dakar Project nevěděl ani Fabien Calvet, francouzský ředitel pro kategorii kamionů, který česko-slovenskou trojici vítal na slavnostním zahajovacím pódiu. „Fabien z toho byl poměrně hodně překvapen, nicméně diváci to vzali velice pozitivně a nálada byla úžasná.“
Plán absolvovat pódium v opičích maskách vznikl ještě před odjezdem na Rallye Dakar. První možnost vidět více než třicet členů týmu v maskách měli všudypřítomní dakarští fanoušci už po přejímkách, kdy v rámci skupinového týmového focení došlo i na variantu právě s opičími maskami. „Pokud všechno půjde hladce, opičí masky ještě vytáhneme, “ nastínil Tomáš Vrátný, který se už za necelých čtyřiadvacet hodin postaví na start první rychlostní zkoušky Rallye Dakar 2015.
Do té se kromě závodícího šéfa, jeho navigátora Jaroslava Miškolciho a palubního mechanika Milana Holáně vydá v barvách týmu Bonver Dakar Project i kazašsko-česká posádka pod vedením zkušeného Artura Ardavičuse a polsko-česká posádka pod vedením talentovaného Roberta Jana Szustkowského. Všichni se na nejnáročnější rallye světa představí za volanty tří speciálně upravovaných kapotovaných kamionů Tatra Jamal.
První etapa Rallye Dakar 2015 povede z Buenos Aires do města Villa Carlos Paz. Na více než 400 účastníků slavné dakarské rallye čeká celkem 838 kilometrů, z toho 175 kilometrů bude měřených.
„Už se těšíme na start. Všechno nám klape, takže už jen čekáme, kdy se dostaví předstartovní nervozita. Zatím tady není. Čím déle nám tento stav vydrží, tím to bude lépe, ale já jsem si naprosto jistý, že těsně před startem nás doběhne a všichni si na startu užijeme typickou závodnickou nervozitu, která k tomu patří. No a po startu, myslím, že tak do třetí zatáčky, to z nás spadne a my se budeme snažit předvést, co v nás je. Budeme makat naplno, “ doplnil Tomáš Vrátný.

Fotogalerie ze zahájení
foto 1, foto 2, foto3, foto 4. foto 5

Přejímky úspěšně absolvovány, tým Bonver Dakar Project už jen čeká na slavnostní zahájení a start Rallye Dakar 2015

02/01/2015 – Buenos Aires
Bonver Dakar Project udělal další důležitý krok nezbytný k tomu, aby se tři týmové dakarské speciály Tatra Jamal postavily 4. ledna na start první rychlostní zkoušky Rallye Dakar 2015. Jak technika, tak takřka padesátičlenná týmová skupina lidí totiž úspěšně absolvovala důkladné technické a administrativní přejímky a v Buenos Aires tak už jen čeká na slavnostní zahájení nejnáročnější rallye světa. To se uskuteční už 3. ledna.
Tým Bonver Dakar Project se na přejímky připravoval už od 31. prosince, kdy do Buenos Aires přiletěla první polovina týmu. Ta měla za úkol zkontrolovat techniku po více než třítýdenní plavbě přes Atlantský oceán a dodělat poslední detaily před startem slavné dakarské rallye. Druhá polovina týmu včetně Tomáše Vrátného, která oslavila příchod nového roku doma v České republice, přiletěla až těsně před zahájením přejímek.
„Tím, že byly administrativní přejímky předpřipraveny, šlo všechno hladce, stejně tak následné technické přejímky. Všechno máme hotovo. Administrativně i technicky jsme prošli, auta stojí v parc fermé, takže si užíváme večera a stoprocentního cateringového servisu. Ten máme přímo v bivaku, “ pochvaloval si Tomáš Vrátný zázemí největšího a nejpočetnějšího českého týmu.
Už 3. ledna se nejenom závodící šéf, ale i další dvě mezinárodní posádky týmu Bonver Dakar Project představí na slavnostním zahajovacím pódiu před zraky několika set tisíc fanoušků a příznivců Rallye Dakar. „Všechno máme připravené. Doufám, že to bude stejné, když se pojedeme ukázat na rampu a představíme se světu.“ Start Rallye Dakar 2015 se uskuteční o den později. „Už se všichni těšíme, že konečně vystartujeme a budeme moct ukázat, co jsme za ten rok udělali, “ dodal.

Fotogalerie z přejímek
foto 1, foto 2, foto3, foto 4. foto 5