Ford bude i letos bojovat o vavříny

Z_vodn_Ford_Fiesta_t_mu_Ford_Olsbergs_MSE Monopost_Formule_Ford_1

• Ford je oblíbenou značkou závodních a soutěžních týmů, které budou v roce 2014 soupeřit o mezinárodní trofeje

• Fiesta ST bude účinkovat v novém mistrovství světa FIA v rallyecrossu, zatímco v mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích jezdí hned pět soutěžních modelů Fiesty

• Řada soutěžních vozů používaných po celém světě vychází z běžné Fiesty

Fiesta se svojí tuhou karoserií a výbornými jízdními vlastnostmi představuje vynikající základ pro vývoj závodních a soutěžních speciálů.

Týmy Ford Olsbergs MSE a Hoonigan Racing Division (patřící Kenu Blockovi) nasadí Fiestu do letošního ročníku mistrovství světa FIA v rallyecrossu, který začíná o víkendu 3. až 4. května v Portugalsku a obsahuje celkem devět evropských podniků.

Sériová Fiesta ST se pro tento účel změnila v nekompromisní závodní speciál s přeplňovaným motorem 2,0 l o výkonu přes 440 kW (600 koní) a pohonem všech kol. Zrychlení 0-100 km/h zvládne za 1,9 sekundy!

Rallyecross patří k nejrychleji rostoucím disciplínám motoristického sportu. V mistrovství světa bude v každé jízdě šest jezdců bojovat o vítězství na krátké, ale náročné trati, která obsahuje skoky, ostré zatáčky i záludné přechody mezi asfaltem a šotolinou. Závody světového šampionátu bude možné sledovat v přímém přenosu na vybraných televizních stanicích.

V automobilových soutěžích zůstává Fiesta jedním z nejúspěšnějších vozů. Mistrovství světa se účastní hned pět různých modelů Fiesty vyvinutých britskou společností
M-Sport. Ne méně než 10 z celkových 13 kol šampionátu se koná v Evropě.

Fiesta RS WRC, jejíž přeplňovaný motor o objemu 1,6 l konstrukčně staví na technologii EcoBoost v produkčních vozech Ford, zůstává nejoblíbenějším modelem prestižní kategorie WRC, kde běžně tvoří více než třetinu startovního pole.

V doplňkové kategorii WRC 2 účinkují Fiesta R5 a Fiesta RRC, přičemž obě jsou poháněny stejným motorem o objemu 1,6 l. Fiesta S2000 od začátku roku dominuje ve své kategorii. Fiesty zvítězily ve všech čtyřech dosud odjetých podnicích seriálu a dvakrát obsadily všechny stupně vítězů.

V novém poháru Drive DMACK Fiesta Cup, jenž představuje dostupnější alternativu k WRC, se na startovní listinu řadilo množství jezdců s Fiestou R2.

Fiesta R5 je hojně zastoupená v regionálních i národních šampionátech, zatímco R2 účinkuje také v seriálu Fiesta SportTrophy.

Úsporné a výkonné přeplňované motory EcoBoost z produkčních vozů Ford nejenže tvoří základ pohonných jednotek mnohých soutěžních Fiest, ale pohánějí i monoposty seriálu Formule Ford. Ten má za sebou půlstoletou tradici a ve Velké Británii se těší nesmírné popularitě.

Britský šampionát Formule Ford s oficiálním názvem Dunlop MSA Formula Ford Championship of Great Britain těží i ze skutečnosti, že je provázán s hojně sledovaným britským mistrovstvím cestovních vozů (BTCC).

Tým Airwaves Racing závodí v BTCC se speciálně upraveným Fordem Focus ST NGTC. Focus vítězí i v Číně, kde tým Changan Ford Racing už pětkrát za sebou získal titul v tamním mistrovství cestovních vozů.

Další sportovní aktivity Fordu mimo Evropu:

Rallyecross – Týmy Ford Olsbergs MSE a Hoonigan Racing Division budou opět závodit v seriálu Global Rallycross Championship, který se jede převážně ve Spojených státech. Nasazovat budou stejné vozy jako do mistrovství světa.

Off-road závody – Začátkem letošního roku se Ford Ranger jihoafrického týmu Ford Racing úspěšně představil na náročné Rallye Dakar.
NASCAR – Fusion a Mustang účinkují v seriálech NASCAR Sprint Cup a Nationwide. Za jejich volanty se objevují piloti stájí Penske Racing, Roush Fenway Racing, RPM a Wood Brothers Racing.

IMSA Sports Cars – Tým Ganassi a Michael Shanks Racing závodí v novém seriálu United SportsCar Championship s prototypy Ford Riley Daytona Prototype, poháněnými motorem V6 3.5 EcoBoost. První vítězství si prototyp s motorem EcoBoost připsal při svém historicky teprve druhém startu, ve slavné dvanáctihodinovce na Sebringu.

„Produkční modely jako Fiesta, Focus či Mustang i produkční technologie jako EcoBoost jsou pro sportovní týmy velmi atraktivní, “ řekl Jamie Allison, ředitel Ford Racing. „Spolehlivost, výkon a technická vyspělost ilustrovaná skutečností, že můžete doslova vzít stejný základ motoru EcoBoost, jaký používáme v našich silničních modelech, a dát ho do soutěžního vozu – to jsou přesně ty vlastnosti, které týmy vyžadují, “ dodal.