I dodávky už umějí samy brzdit před chodcem; Ford zavádí tuto technologii do řady Transit

V dnešní době chodci mnohdy věnují při přecházení silnice víc pozornosti hrám, zprávám a videím ve svých chytrých telefonech než sledování provozu. I proto Ford zavádí do svých užitkových modelů technologii, která rozpoznává chodce ve vozovce a může začít automaticky brzdit, pokud řidič nereaguje na upozornění.

  • Užitkové modely Ford dokážou nově detekovat chodce ve vozovce a začít automaticky brzdit, pokud řidič nezareaguje na upozornění
  • Tzv. předkolizní asistent rozpoznává chodce prostřednictvím radaru a kamery; zaznamená i osoby na krajnici nebo na chodníku, které by mohly náhle vstoupit do jízdní dráhy vozu
  • Inovovaný Ford Transit a Transit Custom jsou první užitkové vozy svého druhu, jež detekci chodců nabízejí

tranzity

Systém detekce chodců byl nejprve nasazen v osobních modelech značky Ford. Vyhodnocuje údaje z radaru umístěného v nárazníku a kamery na čelním okně. Uložená databáze „tvarů chodců“ umožňuje rozeznat lidi od okolní scenérie a objektů, jako jsou stromy či dopravní značky.

Nově je detekce chodců k dispozici pro užitkové vozy Transit a Transit Custom. Systém zaznamená i osoby na krajnici nebo na chodníku, které by mohly náhle vstoupit do jízdní dráhy. Je to poprvé, kdy se technologie rozpoznávání chodců objevuje v užitkových automobilech této třídy.

Podle oficiálních údajů přišlo v letech 2004 až 2013 na evropských silnicích o život více než 70 000 chodců.* Ford si nechal zpracovat průzkum mezi 10 000 lidmi z několika evropských zemí zaměřený na chování chodců při přecházení silnice – a to včetně přecházení mimo vyznačené přechody.** Většina uživatelů chytrých telefonů (57 %) přiznala, že používají své zařízení i při přecházení, a bezmála polovina (47 %) přímo telefonuje.

„Může to být jen zlomek sekundy, kdy si řidič rozvážkové služby kontroluje adresu – a přesně v tu chvíli mu může nepozorný chodec vstoupit do cesty, “ říká Gregor Allexi, konstruktér systémů aktivní bezpečnosti ve Ford of Europe. „V takových případech umí detekce chodců zabránit nehodě, nebo zmírnit její následky.“

Ford testoval systém na uzavřených polygonech s figurínami v životní velikosti. Vývojový tým také strávil celé měsíce prověřováním a laděním systému v rušných ulicích evropských měst jako Paříž nebo Amsterodam, kde se to chodci jenom hemží. Při zkouškách v městském prostředí se najezdilo více než 10 000 km.

Systém Pre-Collision Assist (předkolizní asistent), který je součástí adaptivního tempomatu, reaguje v několika fázích. Pokud zaznamená chodce a vyhodnotí riziko srážky jako bezprostřední, nejprve upozorní řidiče zvukovým signálem i výstražným znamením na přístrojovém štítu. Pokud řidič nezareaguje, systém uvede brzdovou soustavu do stavu pohotovosti tím, že zmenší vzdálenost mezi brzdovým obložením a kotouči. Jestliže od řidiče stále nepřichází žádná odezva, přikročí systém k samočinnému brzdění.

Nové užitkové modely Transit a Transit Custom se již prodávají. Pohání je nový vznětový motor Ford 2.0 EcoBlue, který je až o 13 procent úspornější než dřívější jednotky. Přitom nabízí ještě lepší dynamiku.

K jistotě řidiče a bezpečnosti jízdy přispívají i další pokročilé asistenční technologie jako adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek nebo kompenzace bočního větru.