Nissan představil první prototyp vozidla poháněného palivovým článkem s pevnými oxidy na světě

Nissan představil v Brazílii první prototyp vozidla poháněného palivovým článkem s pevnými oxidy (Solid Oxide Fuel-Cell, SOFC) na světě, který vyrábí elektřinu z bioetanolu.

nv7

Průlomový model, 100% elektrický lehký užitkový vůz, využívá reakce kyslíku s různými palivy, včetně etanolu a zemního plynu, pro vysoce efektivní výrobu elektrické energie.

Prezident a CEO společnosti Nissan Carlos Ghosn uvedl: „Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí dopravu, která nezatěžuje životní prostředí. Představuje též podporu už existující infrastruktury a umožňuje lokální výrobu energie. V budoucnu se elektrický palivový článek na biopalivo stane uživatelsky ještě přívětivějším. Se směsí etanolu a vody se manipuluje lépe a bezpečněji než s většinou ostatních paliv. Protože nevyžaduje budování nové infrastruktury, představuje obrovský potenciál pro podporu růstu trhu.“

nv8

Technické údaje

Základní vozidlo e-NV200
Kapacita baterie 24 kWh
Zdroj energie Elektřina, etanol
Objem nádrže 30 l
Výkon SOFC 5 kW
Dojezd přes 600 km

 

*Jde o prototyp, technické parametry mohou být změněny. 

Prototyp elektromobilu poháněného palivovými články je součástí trvalé snahy Nissanu o vývoj vozidel s nulovými emisemi a nových automobilových technologií, včetně systémů autonomního řízení a konektivity. Nissan již nabízí nejprodávanější vůz s nulovými emisemi na světě, LEAF, a je průkopníkem systémů Inteligentní mobility, které budou implementovány v řadě vozidel v průběhu příštích let.

Prototyp jezdí na 100% etanol, kterým se nabíjí baterie o kapacitě 24 kWh dovolující dojezd více než 600 km. Nissan bude s tímto prototypem provádět další provozní testy na veřejných silnicích Brazílie.

Výzkum a vývoj elektrického palivového článku na biopalivo oznámil Nissan již v červnu. Hnací ústrojí je čisté a vysoce účinné, zajištění jeho dodávek je bezproblémové a jezdí na 100% etanol nebo směs etanolu a vody. Jeho emise mají neutrální bilanci CO2 a jsou stejně čisté jako atmosféra kolem nás, neboť se stávají součástí přirozeného koloběhu CO2. Elektrický palivový článek na biopalivo rovněž nabízí svižnou akceleraci a tichou jízdu elektromobilu, stejně jako nízké provozní náklady, přičemž se pyšní stejnou dojezdovou vzdáleností, jako vozidla se spalovacími motory.

Bioetanol se vyrábí zejména z cukrové třtiny a kukuřice. Tato paliva jsou běžně k dispozici v zemích Severní i Jižní Ameriky, kde existuje široce zavedená infrastruktura. Díky snadné dostupnosti etanolu a nízké hořlavosti směsi etanolu a vody není systém závislý nebo limitovaný stávající infrastrukturou dobíjecích stanic, což velmi usnadňuje jeho zavádění na trh. V budoucnu budou moci lidé zastavit v obchůdku a koupit si palivo přímo u pultu.

Ve snaze o automobilový svět s nulovými emisemi a s nulovým počtem smrtelných nehod Nissan i nadále podporuje rozvoj inteligence vozidel a jejich elektrifikaci. Claim značky Nissan „Innovation that Excites“ přichází ruku v ruce s vizí Inteligentní mobility. Ta se soustředí na způsob, jakým jsou vozidla napájena, poháněna a stávají se součástí společnosti díky příjemnějšímu zážitku z jízdy.

nv2

Elektrický palivový článek na biopalivo umožní realizovat koncept Nissan Intelligent Power, který vedle vyšší účinnosti a rozsáhlejší elektrifikace vozidel následuje i cestu požitku z jízdy. Do tohoto konceptu patří rovněž elektromobily s akumulátory, Nissan LEAF a Nissan e-NV200, a systém e-Power, jehož pohon se skládá z exkluzivního vysokokapacitního motoru a z generátoru elektrické energie.

Nissan bude svým zákazníkům i nadále nabízet hodnotu, která tkví jak v používání systémů umožňujících získávat elektrickou energii z rozmanitých druhů paliva, tak v řešení otázek spojených s infrastrukturou dodávek energie v každé oblasti světa.