Nová výrobní linka Fordu na vznětové motory sníží spotřebu energie i vody na polovinu

Ford instaloval ve svém středisku výroby vznětových motorů v britském Dagenhamu moderní výrobní linku na zcela nové vznětové motory Ford 2.0 EcoBlue. Společnost očekává, že ve srovnání s dosavadní linkou na motory 1.8 TDCi bude mít nové zařízení až o 50 procent menší spotřebu vody a elektrické energie. Dagenham je celosvětově největším závodem Fordu na výrobu vznětových motorů.

  • Inovativní výrobní linka na zcela nové vznětové motory Ford EcoBlue v britském Dagenhamu přinese až padesátiprocentní úsporu energie a vody
  • Roční objem ušetřené vody by stačil k naplnění sedmi plaveckých bazénů olympijské velikosti; množství uspořené energie odpovídá týdennímu provozu 350 000 domácností
  • Hala finální montáže motorů EcoBlue získává veškerou elektřinu ze tří větrných turbín
  • Cílem Fordu je snížit do roku 2025 průměrnou produkci skleníkových plynů na jeden vyrobený vůz o 30 procent oproti stavu z roku 2010; spotřebu vody Ford již v období 2009–2015 o 30 procent eliminoval

Při výrobní kapacitě 350 000 motorů ročně bude zdejší spotřeba vody na jeden vyprodukovaný motor patřit k nejnižším ze všech výrobních provozů Fordu. Ve srovnání se stavem z roku 2011 by měla nová linka ušetřit až 17,5 milionu litrů vody ročně. To by stačilo k naplnění sedmi plaveckých bazénů olympijské velikosti.

Obráběcí stroje s technologií MQL (Minimum Quantity Lubrication) používají k ochlazování, mazání a čistění výrobků během obrábění jemně rozprášenou olejovou mlhu. Oproti starším technologiím, které ke stejnému účelu využívaly velký objem chladicí kapaliny, spotřebuje nové řešení o 99,8 procenta méně vody. Jen tím se ročně ušetří bezmála 16 milionů litrů.

Ford-EcoBlue-2

Menší chladicí systémy zároveň nevyžadují tolik energie. Její spotřeba při obrábění díky tomu poklesne asi o 70 procent a přispěje ke snížení průměrného množství elektřiny nezbytné k výrobě jednoho motoru ze 188 kWh v roce 2011 na 92 kWh v roce 2016. Úspora přibližně odpovídá týdennímu provozu běžné domácnosti. Nové LED osvětlení splňuje nejaktuálnější standardy Fordu a pomůže uspořit ročnědalších téměř 750 000 kWh.

V celosvětovém měřítku má Ford za cíl snížit do roku 2025 průměrnou produkci skleníkových plynů na jeden vyrobený vůz o 30 procent oproti stavu z roku 2010. Spotřebu vody snížila společnost o 30 procent již v období 2009–2015, ale bude pracovat na dalším zlepšení.

K ekologickým a úsporným opatřením v motorárně Dagenham patří také:

  • Nulový objem odpadu vyváženého na skládky díky inovacím jako zachycování oleje a výroba kovových briket ze směsi třísek a chladicí kapaliny, která vzniká při obrábění
  • Nová technologie „studených zkoušek“ umožňující otestovat hotový motor bez jeho spuštění – ročně se tak ušetří 50 000 litrů nafty
  • Pokročilé výrobní technologie včetně počítačem řízených strojů, které u některých dílů dosahují téměř nulové zmetkovosti
  • Tři větrné turbíny, jež vyrábějí elektřinu pro halu finální montáže

Ford_EcoBlue_Badge
Nový vznětový motor Ford 2.0 EcoBlue debutuje v nových užitkových modelech Transit a Transit Custom. Vyznačuje se nevídanou kombinací hospodárnosti, výkonu a kultivovanosti. Díky konstrukčním inovacím zaměřeným mimo jiné na snížení vnitřního tření jsou tyto nové motory až o 13 procent úspornější.

Výrobní kapacita motorárny v Dagenhamu bude zpočátku činit 350 000 jednotek ročně. To znamená, že každých 30 sekund zde vznikne nový motor. V roce 2017 bude spuštěna druhá fáze výroby motorů, což přinese navýšení produkce o dalších 150 000 jednotek. Celková roční kapacita tak dosáhne půlmilionové hranice.

Ford také nedávno oznámil, že ve všech svých dvanácti výrobních závodech v Evropě, včetně Dagenhamu, zcela eliminoval vyvážení odpadu na skládky.