Menu
Publikováno dne

Kdo stojí za evropským boomem vozů SUV? Maminky, mladí lidé a aktivní padesátníci, zjistil Ford

V Evropě se dnes prodává čtyřikrát více vozů SUV než v roce 2005. Jejich podíl přitom dále poroste, protože vozy této kategorie oslovují stále širší skupinu zákazníků. Vyplývá to z průzkumu, který si nechal zpracovat Ford.

suv2

Dříve bývaly vozy SUV volbou vášnivých lyžařů a vyznavačů outdoorových aktivit. Dnes po nich touží matky malých dětí, mladí ve věku od 17 do 24 let (tzv. „millennials“) a také lidé, kterým je přes 50, ale cítí se mladí duchem a vedou aktivní život. Pro ty se vžilo anglické označení „quintastics“.

Pořízení SUV zvažuje přibližně každá třetí „moderní matka“, jeden ze čtyř „millennials“ a zhruba pětina všech „quintastics“. Ukázal to průzkum mezi
5 000 respondenty z Francie, Itálie, Neměcka, Španělska a Velké Británie. Osloveni byli lidé, kteří vlastní automobil nebo plánují jeho pořízení v horizontu 12 měsíců.*

Ford zveřejnil výsledky průzkumu v souvislosti s právě probíhajícím uváděním nového SUV Ford Edge na evropské trhy.

suv3

„SUV v Evropě vyrostla z okrajové kategorie v jeden z nejvýznamnějších automobilových trendů poslední dekády, “ uvedl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Pokaždé, když někdo tvrdí, že se odbyt SUV zpomalí, ukáže se taková předpověď jako mylná. Vozy SUV jsou totiž atraktivní pro muže i ženy, pro mladší i starší.“

Výzkum upozornil na skutečnost, že vnímání kategorie SUV prošlo dramatickou proměnou. Celkem 82 % dotazovaných uvedlo, že SUV již nejsou jen luxusní automobily, ale že za posledních pět let klesla jejich spotřeba a staly se šetrnějšími k životnímu prostředí. Téměř všichni jsou si vědomi skutečnosti, že vozy SUV jsou dnes k dostání v nejrůznějších velikostech a provedeních.

„Očekáváme, že letos v Evropě prodáme 200 000 SUV značky Ford, což je o 200 % více než v roce 2013, “ řekl de Waard.

Podíl SUV na celém automobilovém trhu v Evropě se zvýšil ze 6 % v roce 2005 na 23 % v roce 2015.* Podle analytické společnosti IHS by měl dále růst, až na 27 % v roce 2020.

Pro skupinu „moderních maminek“ je důležitá zejména praktická stránka a styl:

 suv1

Pro „millennials“ je SUV symbolem úspěchu:

edge

 

Lidé ve věku nad padesát let dnes stále vedou aktivní život a vozy SUV vnímají následovně:

kuga

„Mnoha lidem dává SUV smysl, protože se jedná o všestranné řešení, podobně jako když chytrý telefon dokáže současně nahradit fotoaparát, hudební přehrávač a kapesní svítilnu, “ dodal de Waard.

Možnost, že si jako svůj příští vůz vyberou právě SUV, je nejpravděpodobnější u respondentů z Itálie (31 %) a Velké Británie (28 %).

* Statistiky JATO Dynamics vycházejí z informací konzultační služby JATO Consult a zakládají se na údajích ze 30 evropských zemí. Více informací na www.jato.com.