Menu
Publikováno dne

Nový Ford Ranger Raptor je nekompromisní pick-up pro sportovní jízdu v terénu

Ford Ranger Raptor

První vozy dorazí do České republiky již v polovině roku 2019

  • Nový Ranger Raptor – nejrobustnější a nejostřejší verze nejprodávanějšího pick-upu v Evropě – míří k evropským zákazníkům. První vozy dorazí do České republiky již v polovině roku 2019
  • Úžasný Ranger Raptor, vyvinutý divizí Ford Performance, je stvořen pro dobrodružný životní styl. I v nejtěžším terénu dokáže jezdit vysokou rychlostí
  • Mimořádnou průchodnost terénem mu uděluje robustní šasi, speciální odpružení a pneumatiky, motor EcoBlue o výkonu 157 kW a s točivým momentem 500 Nm, 10stupňová samočinná převodovka a Terrain Management System

/V Praze, 29. dubna 2019/ – Nový Ranger Raptor, nejrobustnější a nejostřejší verze nejprodávanějšího pick-upu v Evropě, míří na evropské trhy. První vozy budou dodány zákazníkům přibližně v polovině letošního roku.

Historicky první Ranger Raptor je určen vyznavačům sportovní jízdy mimo zpevněné komunikace. Vyvinula ho divize Ford Performance a na evropský trh zamíří v polovině roku 2019. Poháněn je bi-turbo variantou vznětového motoru Ford 2.0 EcoBlue, která dosahuje výkonu 157 kW (213 koní) a točivého momentu 500 Nm. Motor je spřažen s novou desetistupňovou samočinnou převodovkou.

Majestátnímu vzhledu, jenž je výsledkem impozantních rozměrů Rangeru a mimořádného stylingu, odpovídá speciální podvozek Ford Performance, optimalizovaný pro rychlou jízdu v terénu. Vynikající výsledky prokazuje rovněž při průchodnosti terénem.

Zapomeňte na všechno, co si myslíte, že víte o pick-upech, “ řekl Leo Roeks, ředitel Ford Performance pro Evropu. „Náš nový Ranger Raptor je z jiného soudku – čistokrevný pouštní závoďák a terénní vůz pro extrémní životní styl, který obstojí i v nejnáročnějším nasazení.

Ford Ranger zůstává nejprodávanějším pick-upem v Evropě. Jen v prvním čtvrtletí 2019 jich Ford prodal 13 600 kusů, což ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku znamená navýšení o 15 procent.

Robustní, ale propracovaný

Ranger Raptor dostal speciální žebřinový rám, vyztužený díly z vysokopevnostní oceli, aby vydržel i útrapy terénních závodů.

Odpružení je zkonstruované a naladěné v takové podobě, aby zachovávalo naprostou jistotu ovládání a komfort jízdy i při rychlém pohybu v těžkém terénu. V porovnání s Rangerem XLT má Raptor o 150 milimetrů širší rozchod kol a o 51 milimetrů vyšší světlou výšku.

Tlumiče pérování FOX s technologií Position Sensitive Damping poskytují vysoký tlumící účinek i při výjimečném nasazení, zatímco v běžnějších podmínkách tlumí jemněji, čímž přispívají k vyššímu komfortu. Zdvih předních tlumičů je delší o 32 procent, zadních o 18 procent.

Sportovní tlumiče o průměru 63,5 milimetru jsou napojeny na hliníková ramena. Zadní náprava dostala specifickou konstrukci s vinutými pružinami a integrovaným Wattovým přímovodem, který umožňuje kolům volný pohyb ve vertikální rovině při minimálním pohybu v rovině příčné.

Brzdovou soustavu tvoří chlazené kotouče o rozměru 332x32 milimetrů vpředu a 332x24 milimetrů vzadu. Přední brzdiče pracují se dvěma pístky o průměru 51 milimetrů, zadní pístky mají průměr 54 milimetrů.

Univerzální pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 byly vyvinuty speciálně pro Ranger Raptor. Měří 838 milimetrů v průměru a 285 milimetrů na šířku. Vyznačují se tuhými bočnicemi a agresivním terénním dezénem, který jim uděluje skvělou přilnavost na mokru, blátě, v písku i na sněhu.

Geometrie speciálního podvozku je samozřejmě optimalizována pro jízdu v terénu. Ranger Raptor se pyšní světlou výškou 283 milimetrů a bezkonkurenční brodivostí 850 milimetrů. Nájezdový úhel vpředu činí 32,5 stupně, přechodový úhel a zadní nájezdový úhel mají hodnotu shodných 24 stupňů.

Ranger Raptor disponuje také ochranným zakrytováním spodních partií. Kromě standardních krytů motoru a rozvodovky má nový ochranný plát z 2,3 milimetru silné vysokopevnostní oceli.

Připraven na jakýkoliv terén

Ranger Raptor disponuje systémem Terrain Management System se šesti jízdními režimy, jež přizpůsobí charakteristiku vozu různým provozním scénářům: 

  • Normal – důraz na komfort, spotřebu a snadné ovládání
  • Sport – pohotovější reakce pro svižnější jízdu po silnici
  • Tráva/Štěrk/Sníh – pro bezpečnou a jistou jízdu na kluzkých a nerovných površích
  • Bláto/Písek – optimální trakce v hlubokých deformovatelných podkladech
  • Kamení – pro pomalou jízdu kamenitým terénem, kde je rozhodující především plynulost
  • Baja – pro sportovní jízdu vysokou rychlostí v terénu, jako se jezdí například na slavném pouštním závodu Baja Desert Rally

Ford podrobil výkonný motor 2.0 EcoBlue bi-turbo i novou desetistupňovou samočinnou převodovku rozsáhlému testování, které mělo prokázat výdrž agregátu při extrémním zatížení. Při jedné ze zkoušek běželo vysokotlaké i nízkotlaké turbodmychadlo 200 hodin pod takovou zátěží, že se obě žhavila doruda. V nižších otáčkách pracují obě turbodmychadla společně. Při vyšších pístových rychlostech vládne větší nízkotlaké dmychadlo, které umožňuje motoru dosáhnout maximálního výkonu.

Automatická desetistupňová převodovka je společná s modelem F-150 Raptor. Je vyrobena z vysokopevnostní oceli, hliníkových slitin a kompozitů. Široké rozpětí převodových stupňů se odráží v lepší akceleraci, pohotovějších reakcích a příznivější spotřebě – 8,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 233 g/km.* Adaptivní řadicí algoritmy v reálném čase přizpůsobují strategii řazení aktuální provozní situaci. Součástí speciálního softwarového vybavení převodovky je funkce Live in Drive, která umožňuje i v samočinném režimu kdykoliv změnit převod ručně prostřednictvím „pádel“ pod volantem.

K jistotě řidiče a bezpečnosti jízdy nejen v terénu přispívá rozšířená verze elektronického stabilizačního systému Ford s ochranou proti převrácení, se stabilizací přívěsu, s asistentem pro rozjezdy ve svahu, asistentem sjíždění svahů a adaptací na aktuální zatížení.

Praktické funkce vždy po ruce

Nový Ranger Raptor je vybaven komunikačním a zábavním systémem Ford SYNC 3, umožňujícím ovládat audiosystém, navigaci a připojené telefony prostřednictvím jednoduchých, konverzačních hlasových pokynů. Součástí SYNC 3 je bezplatná kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto™ stejně jako softwarové rozhraní SYNC AppLink pro hlasové ovládání podporovaných mobilních aplikací. 

Osmipalcovou dotykovou obrazovku systému SYNC 3 lze ovládat podobnými gesty jako na chytrých telefonech. Navigace má speciální funkci, která při jízdě v odlehlých končinách zaznamenává trasu průjezdu, aby řidič věděl, kudy se případně lze vrátit. Konektivitu zajišťuje zabudovaný modem FordPass Connect.

Působivá forma i funkce

Nový Ranger Raptor bude nabízen v modré barvě Ford Performance, černé Shadow, bílé Frozen a šedé Conquer. Exteriér oživují kontrastní akcenty v šedém odstínu Dyno. Agresivní design vozu vychází z požadavků na dynamiku a funkčnost.

Podmanivě působící nová maska je inspirována prvním továrním sportovním terénním pick-upem světa, Fordem F-150 Raptor. Obklopují ji bixenonové světlomety a nový nárazník, uchycený na žebřinovém rámu. V nárazníku jsou zakomponovaná nová LED mlhová světla a funkční otvory, jež zlepšují obtékání vzduchu okolo karoserie.

Ranger Raptor mimo jiné zůstává schopným „pracantem“. V modifikovaném zadním nárazníku ukrývá tažné zařízení, na kterém lze táhnout přívěs o hmotnosti až 2 500 kilogramů. Vpředu i vzadu se nachází po páru vyprošťovacích ok s nosností 4 635, respektive 3 863 kilogramů. Ložná plocha o velikosti 1 560 x 1 575 milimetrů s přehledem pojme nejen nářadí a materiál, ale také třeba terénní motocykl či vodní skútr. Díky nové konstrukci uchycení zadního čela se síla potřebná k jeho zavření snížila o 66 procent.

V interiéru se jasně projevuje DNA značky Ford Performance. Kvalitní dílenské zpracování, harmonické barvy a odolné materiály jsou připraveny na nejrozmanitější provozní scénáře, od vyjížděk za kulturou až po výpravy do odlehlých hor. Sedadla jsou tvarována s ohledem na vedení těla při sportovní jízdě v terénu. Jsou v nich použity pěny se dvěma různými stupni tuhosti a potah je z materiálu semišového vzhledu, aby cestující v sedadlech neklouzali.

Po celé kabině lze nalézt dekorační modré švy a kožené detaily. Odlehčená hořčíková řadicí „pádla“ v závodním stylu jsou na dosah od sportovního volantu, potaženého perforovanou kůží. Volant má vyznačenou neutrální polohu v horní části věnce, což usnadňuje řidičům orientaci ohledně polohy předních kol při rychlé jízdě v terénu. Navíc je ozdoben vyraženým logem Raptor.

Inspirován pouštními závody

Pojmenování jízdního režimu Baja v novém Rangeru Raptor odkazuje na náročnou vytrvalostní rallye Baja 1 000, která se jezdí na mexickém poloostrově Baja California a patří k nejprestižnějším terénním závodům na světě.

Nový Ranger Raptor navazuje mimo jiné na odkaz původního Fordu F-150 SVT Raptor. Ten v roce 2008 vybojoval na Baja 1 000 třetí místo. Od roku 2010 se začal v USA prodávat jako produkční model.

Stejně jako jeho jmenovci včetně nejnovějšího Fordu F-150 Raptor se také Ranger Raptor podrobil náročnému testování v pouštním terénu v okolí kalifornského městečka Borrego Springs.

Nový Ranger Raptor nabízí všechno, co by si akční dobrodruh mohl přát, “ řekl Roeks. „Je to něco jako motokrosová motorka, sněžný skútr a čtyřkolka v jednom – dokonalý dobrodružný pick-up.

Android a Android Auto jsou registrované ochranné známky Google Inc.

* Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 byly naměřeny dle technických požadavků a specifikací evropských směrnic (EC) 715/2007 a (EC) 692/2008 v aktuálním znění. Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se vztahují na daný model, nikoliv na konkrétní kus. Standardizovaná testovací procedura umožňuje srovnání různých typů automobilů od různých výrobců. Vedle konstrukčních vlastností vozu ovlivňuje skutečnou spotřebu paliva také jízdní styl řidiče i další netechnické faktory. CO2 patří k nejvýznamnějším skleníkovým plynům, způsobujícím globální oteplování.

Od 1. září 2017 se typové schválení některých nových automobilů řídí procedurou WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) dle (EU) 2017/1151 v aktuálním znění. Jede o nový, realističtější způsob měření spotřeby paliva a emisí CO2. Od 1. září 2018 WLTP postupně nahrazuje dříve používaný cyklus NEDC. Během přechodného období budou hodnoty zjištěné dle WLTP vztahovány k NEDC. V důsledku změny metodiky měření se objeví určité rozdíly oproti dříve udávaným hodnotám spotřeby paliva a emisí CO2. To znamená, že stejný vůz může dle nové metodiky vykazovat jiné hodnoty než dříve.

Zdroj: https://www.fordmedia.cz/pressreleases/novy-ford-ranger-raptor-je-nekompromisni-pick-up-pro-sportovni-jizdu-v-terenu-2866035