Menu
Publikováno dne

Nový elektrifikovaný Focus mild-hybrid

Ford Focus Ford Focus

Ford rozšiřuje paletu pohonných jednotek modelové řady Focus o elektrifikovaný mild-hybrid; 48V mild-hybridní soustava zlepšuje dynamiku i spotřebu.

Novinkou ve výbavě je digitální přístrojový panel s úhlopříčkou 12,3 palce. Později v letošním roce přibude také online funkce informování o nebezpečí v okolí.
Český Ford na variantu mild-hybrid poskytuje cenové zvýhodnění a navíc u něj lze využít výkupní bonus za prodej staršího vozu na protiúčet.

Evropští zákazníci mohou nyní objednávat vylepšený Focus s elektrifikovaným hnacím ústrojím mild-hybrid, oznámil Ford.

Propracovaná 48V mild-hybridní technologie umožňuje novému Focusu 1.0 mild-hybrid nabídnout nejvyšší výkon 114 kW (155 k) při emisích CO2 od 93 g/km (NEDC). Ve srovnání s ekvivalentní dřívější motorizací 1.5 EcoBoost 110 kW je mild-hybridní varianta v cyklu NED o 17 procent úspornější.1

Spolu s novým elektrifikovaným pohonem přináší vylepšený Focus také nový digitální přístrojový štít, tvořený 12,3“ LCD obrazovkou s true color technologií, a nové funkce online konektivity, zajišťované sériově montovaným modemem FordPass Connect. Později v letošním roce bude k dispozici rovněž online funkce informování o nebezpečí v okolí.2

Nová varianta Focus Connected směřuje svojí sériovou výbavou na firemní i soukromé zákazníky. Dodává se například s podložkou pro bezdrátové nabíjení nebo systémem SYNC 3 s 8“ dotykovou obrazovkou, hlasovým ovládáním a navigací.3

I nadále bude Focus nabízen jako stylový Focus Titanium, všestranný Focus Active v duchu vozů SUV, sportovně stylizovaný Focus ST-Line a luxusní Focus Vignale (v některých evropských zemích). Karosářské varianty hatchback a kombi doplní na vybraných trzích také čtyřdveřový model. Pohonné jednotky mild-hybrid jsou k dispozici u celé modelové řady.

„Naše elektrifikované motory mají nejen šetřit řidičům výdaje za pohonné hmoty, ale také podpořit řidičsky atraktivní charakter našich vozů, “ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Díky hladkému spojení elektrického a benzinového motoru nabízí Focus mild-hybrid takovou kombinaci hospodárnosti a dynamiky, jaká se dříve považovala za nedosažitelnou.“

Focus se tímto přidává k osobním modelům Puma, Kuga a Fiesta i k užitkovým řadám Transit a Transit Custom, které již z mild-hybridní techniky těží. Každý svůj model nově uváděný na evropské trhy chce Ford nabízet i v elektrifikovaném provedení a do konce roku 2021 plánuje rozšířit sortiment takovýchto modelů na počet 18. Mezi elektrifikované hnací jednotky se počítá mild-hybrid, full hybrid, plug-in hybrid a také čistě elektrický pohon.

Výkonný a hospodárný mild-hybrid

Ve srovnání se zážehovým motorem 2,0 l 107 kW (145 k), nabízeném ve Focusu před deseti lety, má motorizace 1.0 mild-hybrid 114 kW v aktuálním Focusu více než dvojnásobný měrný výkon, ale o 45 procent nižší spotřebu paliva (dle NEDC).

Motorizaci mild-hybrid lze do Focusu objednávat také ve variantě o nejvyšším výkonu 92 kW (125 k). V obou případech kombinuje mild-hybrid zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem. Ten při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a uchovávat ji ve formě elektřiny. Lithium-iontová baterie pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem.

Konstruktérům Fordu se podařilo umístit 48V baterii pod přední sedadlo spolujezdce takovým způsobem, aby nedošlo k úbytku prostoru pro zavazadla ani místa pro cestující.

Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. Podle potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu.

Inteligentní mild-hybridní hnací soustava nepřetržitě vyhodnocuje aktuální provozní situaci a rozhoduje se, kdy a jak intenzivně dobíjet baterii. Volí přitom ze dvou strategií:

Nahrazení točivého momentu motoru, při němž se využije schopnost startér-generátoru pracovat jako elektromotor a poskytovat točivý moment až 24 Nm. Tím klesají nároky na spalovací motor. Výsledkem jsou emise CO2 93 g/km a spotřeba paliva od 4,1 l/100 km dle cyklu NEDC (115 g/km, respektive 5,1 l dle WLTP).
Umocnění točivého momentu, kdy může startér-generátor navýšit celkový točivý moment hnací soustavy o 20 Nm nad úroveň samotného spalovacího motoru. V nižších otáčkách má oproti konvenčnímu motoru točivý moment vyšší až o 50 procent.
Startér-generátor vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo snížit kompresní poměr a osadit motor větším turbodmychadlem.

Volbou modu Sport z nabídky přepínatelných jízdních režimů může řidič v okamžiku upravit charakteristiku systému, tak aby se ještě silněji zdůraznil dynamický charakter hnací soustavy. Elektrická asistence navýší točivý moment o 50 Nm. Ve sportovním režimu se zároveň změní odezva plynového pedálu, kalibrace elektrického posilovače řízení a práh intervence elektronického stabilizačního systému.

Integrovaný startér-generátor také umožňuje využívat funkci stop-start v širším rozsahu provozních scénářů – například při dojíždění do zastavení, navíc i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku. Mezní rychlost, při níž se stop-start aktivuje, lze nastavit na 15, 20 km/h nebo 25 km/h.

K dalšímu snížení spotřeby paliva využívá Focus mild-hybrid rovněž technologii deaktivace jednoho válce, kterou již znají řidiči modelů Focus 1.0 EcoBoost a 1.5 EcoBoost. K deaktivaci i opětovné aktivaci válce postačuje pouhých 14 milisekund.

V nabídce nadále zůstávají vznětové motory 1.5 EcoBlue a 2.0 EcoBlue. Vedle šestistupňové manuální převodovky se zákazníci mohou rozhodnout také pro osmistupňovou samočinnou skříň.

Novinky v digitalizaci a konektivitě

Nově může být Focus vybaven digitálním přístrojovým štítem a později v letošním roce nabídne také funkci informování o nebezpečných situacích v okolí.

Nový digitální přístrojový štít je tvořen plně konfigurovatelným 12,3“ displejem. Díky 24bitové „true color“ technologii vykresluje informace a grafické prvky ve vysokém rozlišení a plném barevném spektru. Proto méně namáhá oči a lépe se čte. Řidič si může nastavit prioritu zobrazovaných údajů podle svých preferencí.

Ve Focusu mild-hybrid má displej specifické grafické rozhraní, které informuje o hospodaření s energií. Řidič vidí, kolik elektřiny mild-hybridní soustava vytvořila, a může sledovat, zda se elektřina v daném okamžiku ukládá do baterie, nebo je využívána k podpoře spalovacího motoru.

Inovativní technologie výroby zobrazovací plochy, vyvinutá původně pro výrobu optických čoček, poskytla designérům větší svobodu při návrhu tvaru displeje než u běžných obrazovek. Elektrické obvody jsou zapuštěné do celé plochy displeje.

Díky sériově dodávanému modemu FordPass Connect získají řidiči Focusu poprvé přístup k funkci informování o nebezpečných situacích v okolí. Tato technologie dokáže upozornit na potenciálně nebezpečnou situaci ještě předtím, než ji může spatřit samotný řidič nebo senzory vozu.

Údaje služba získává od místních úřadů, záchranných složek i dalších vozidel připojených do cloudu. Informace se mohou týkat práce na silnici, stojících vozidel, chodců či zvířat pohybujících se ve vozovce.

„Funkce informování o nebezpečných situacích v okolí je specifická v tom, že propojené jsou samotné automobily – prostřednictvím internetu věcí. Není závislá na aplikacích třetích stran, “ řekl Joerg Beyer, výkonný technický ředitel Ford of Europe.

FordPass Connect dále umožňuje ovládat některé funkce vozu na dálku prostřednictvím mobilní aplikace FordPass. Jde o odemykání a zamykání dveří, spuštění motoru4 u vozů s osmistupňovou samočinnou převodovkou nebo zjištění informací o aktuální poloze vozu, hladině paliva, stavu alarmu, tlaku v pneumatikách, životnosti oleje atd. Zabudovaného modemu FordPass Connect využívá také funkce Aktuální doprava, díky které může palubní navigace při výběru trasy v reálném čase zohledňovat hustotu provozu.

Nabídka pro české zákazníky

Mild-hybridní pohon již figuruje v ceníku českého Fordu v rozsáhlé nabídce možností kombinací pro různé stupně výbavy. Nyní je možné využít mimořádného cenového zvýhodnění, které pro variantu 155 koní mild-hybrid dosahuje až 80 000 Kč resp. 90 000 Kč s volbou sady X. Zákazníci navíc mohou nabídnout svůj starší vůz na protiúčet a využít další slevu na nový vůz ve výši 30 000 Kč. Obě výše zmíněné akce platí prozatím do 30. června 2020 u všech autorizovaných partnerů Ford v České republice.

Nezaměnitelné osobnosti. Inovativní technologie

Modelová řada Focus nadále sestává z několika svébytných variant, které odrážejí rozdílné preference zákazníků.

Focus Trend Edition nabízí paletu technologií, které zvyšují jistotu ovládání vozu a usnadňují řízení. Standardní výbava obsahuje podložku pro bezdrátové nabíjení, SYNC 3 s navigací, adaptivní tempomat, parkovací senzory vpředu i vzadu a zadní kameru.

Focus ST-Line a Focus Active se nyní dodávají s rozšířenou sériovou výbavou. Zákaznícit ak získají dvouzónovou automatickou klimatizaci, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou proti oslnění, stěrače s dešťovým senzorem nebo bezklíčové odemykání. Dalšími novými položkami sériové výbavy jsou velký střešní spoiler pro Focus ST-Line X

V nabídce pokročilých asistenčních technologií nechybí adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, s rozpoznáváním dopravních značek upravujících rychlost a vedením uprostřed jízdního pruhu5 nebo aktivní parkovací asistent , který v případě automatické převodovky zcela samočinně ovládá vedle řízení také převodovku, akceleraci i brzdy. Řidič musí pouze držet stisknuté tlačítko. Sériově dodávaný předkolizní asistent s aktivním brzděním pomáhá předcházet srážkám s jinými vozidly, chodci i cyklisty, popřípadě alespoň mírnit následky takových střetů.